Też tak macie?
Przechodzicie sklepem w poszukiwaniu baterii, a wychodzicie ze stajnią?
Ja tak mam ;-)
Często.
Tym razem nie umiałam sie oprzeć pięknej stajni i jej mieszkańcom.
Tak więc powstała prosta pomoc do budowania komunikacji zdaniowej
oraz do ćwiczenia orientacji przestrzennej.
Przy okazji ćwiczymy też małą motorykę:
- stajnia ma rozpinane suwaki,
- dach stajni zamyka się na rzep,
- koniki mają zawiązywane na szyi kolorowe chustki.
Cel zajęć:
- ćwiczenie małej motoryki,
- bogacenie słownika czynnego i biernego,
- budowanie wypowiedzi zdaniowej, czterowyrazowej,
- ćwczenia w określaniu stosunków przestrzennych,
- utrwalanie nazw kolorów: biały, czarny, brązowy,
Pomoce:
- stajnia,
- trzy konie (każdy w innym kolorze)
- ilustracje pokarmów (buraki, marchew, jabłko, siano, słoma, owies)
- karty pracy (dla każdego konia taki sam zestaw)
Przebieg zajęć:
Kiedy już obejrzeliśmy stajnię, konie, chustki
zaczynamy ćwiczenia w bogaceniu mowy zdaniowej.
Przed stajnią rozkładam ilustracje ulubionych przysmaków koni:
słoma, owies, siano, marchew, jabłka, buraki.
Podaję dziecku pierwszą etykietkę.
Wspólnie odczytujemy zapis:
Koń je jabłko.
Dopytuję "Jaki kolor ma koń?"
Nasze zdanie brzmi teraz: Biały koń je jabłko.
Dziecko wybiera właściwego konia i kładzie go przy właściwej ilustracji.
- pytam: "Co je biały koń?"
- dziecko odpowiada: "Biały koń je jabłko".
Mamy zdanie z czterema wyrazami :-)
Analogicznie wybieramy karty dla innych koni.
(klikając w zdjęcie powiększysz je)
(klikając w zdjęcie powiększysz je)
Mam przygotowane karty z każdym posiłkiem dla każdego konia.
Kiedy dziecko opanuje już samodzielnie budowanie zdań
przechodzimy o poziom wyżej, czyli losujemy przypadkową kartę.
Zadaniem dziecka jest prawidłowo odczytać informację
i wybrać właściwy smakołyk dla właściwego konia.
Wylosowano taką kartę.
Dziecko odczytuje: "Czarny koń je siano."
Układa właściwe przedmioty:
Można ćwiczyć wszystkie wyrazy, można wybrać kilka.
Ważne, by dziecko opanowało strukturę tego zdania
i nie pomijało żadnego wyrazu.
W wersji dla dzieci czytających są jeszcze etykiety
do układania zdania.
Dziecko musi wybrać właściwe słowa i zbudować z nich zdanie.
Moje etykiety przyklejane są na rzep.
(tu będzie fotka)
===================================================
Kiedy nakramiliśmy konie możemy poćwiczyć orientację w przestrzeni.
Moja guru terapeutyczna: prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska
jak mantrę powatarzała nam:
"Nie ćwicz orientacji przestrzennej na kartce.
Znajdź pudło, misia i wtedy ćwicz"
Zatem ćwiczymy:-)
Wszystkie konie są poza stajnią.
Wybieramy pierwszą kartkę, odczytujemy zdanie (też czterowyrazowe)
i ustawiamy właściwego konia we wskazanym miejscu.
(jeśli dziecko nie czyta - odczytuję, dziecko powtarza)
Jeśli dziecko nie potrafi okreslić przestrzeni - pomagam.
Z wylosowanych kart ustawiliśmy konie w następujący sposób.
Sprawdzamy, czy nie ma pomyłek, czy na pewno każdy koń jest tam,
gdzie powinien być (według zapisu na karcie pracy)
Mam przygotowane karty pracy z przyimkami (obok, w, za przed),
ale zamierzam przygotować więcej ;-)
Ćwiczymy i ustawiamy.
======================================================
Od kilku dni w mojej Pracowni zamiast bałwanków, pingwinów
i innych tematów zimowych
pracują konie.
Stajnia jest miękka, przyjemna w dotyku, konie też.
To naprawdę świetna zabawka za bardzo sensowne pieniądze.
Jeśli chcesz mogę podzielić się kartami pracy.
Wystarczy zostawić w komentarzu dobre słowo i adre e-mail.
PS. Stajnia kupiona w markecie sieci KIK.
Kosztowała (stajnia plus trzy konie) 34,99 zł
Kolejny doskonały materiał :)
OdpowiedzUsuńDziękuję ;-) Nie mogłam się tym konikom oprzeć ;-)
UsuńRewelacyjna pomoc. magdalena.zalugowicz-moso@o2.pl
OdpowiedzUsuńDziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńPodziwiam kreatywność. Jest Pani dla mnie wzorem. Pozdrawiam beawieost@wp.pl
OdpowiedzUsuńDziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńPani jest skarbnicą pomysłów. Świetny pomysł. pozdrawiam iza4763@wp.pl
OdpowiedzUsuńDziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńPoproszę ewelina.sobolewska@vp.pl Dziękuję!💟
OdpowiedzUsuńDziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńPoproszę kozuchmarta@gmail.com, bardzo fajne!Pozdrawiam 😊
OdpowiedzUsuńDziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńKupiłam w markecie sieci KIK - kosztowała 35 zł (stajnia plus 3 konie).
OdpowiedzUsuńDziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty ;-)
OdpowiedzUsuńRewelacja. Super pomysł do zakupionej pomocy. Jeśli można poproszę koziki@interia.pl
OdpowiedzUsuńŚwietny pomysł :) poproszę sabina.biskup@interia.pl
OdpowiedzUsuńo rany! mam w domu gospodarstwo: królika, koguta, konia, krowę i gospodarza. Moje dwuletnie dziecko się tym bawi :-) i jeszcze kurę znalazłam i maskotki z Kubusia Puchatka pasują. Kradnę pomysł :-)
OdpowiedzUsuńsuper pomysł az chce sie juz wyprobowac dzieci w przedszkolu beda zachwycone Poprosze na meila ewela22@onet.pl
OdpowiedzUsuńŚwietne. Ja mam zrobioną stajnię z patyczków logopedycznych :) Z chęcią wypróbuję Twoje karty pracy. Będę wdzięczna za przesłanie na adres panika79@wp.pl
OdpowiedzUsuńUśmiecham się i po ten materiał. Dziękuję. kolegosia@wp.pl
OdpowiedzUsuńBardzo proszę o materiał, jak zwykle rewelacyjny:) A ja biegne do KIK:) aobluska@gmail.com
OdpowiedzUsuń