niedziela, 1 lutego 2015

Bałwankowy patrol - automatyzacja głoski [L]


Zima robi sobie z nas żarty.

Zainspirowana bałwankami, które Piotr Tolsdorf podrzucił stąd: opracowałam swoją pomoc.

Automatyzacja głoski [L] w trzech miejscach artykulacji - ale z powodzeniem może służyć do każdego kolejnego miejsca od początku ustawienia gloski.

Bałwankowy Patrol zawitał i do mojej Pracowni ;-)

Pomoce:
- Karta A4 z bałwankami (CE Best zamiesciło tu)
- obrazki ze znanej pozycji: Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek l, r (Krzysztoszek G., Piszczek M.) trochę powiększone, wycięte w kółko, zalaminowane, podklejone kartonem,
 - etykietki z materiałem słownikowym również z tej pozycji.
- kapelusze dla bałwanków z oznaczonym miejsce artykulacji głoski [L].
 - etykieta prawidłowej realizacji głoski [L].

Przebieg ćwiczenia:

1. Rozkładam przed dzieckiem komplet obrazków i planszę z bałwankiem.
Bałwankowi "zakładam" kapelusz symbolizujący głoskę [L] w nagłosie. Kładę kartę poprawnej artykulacji - Obrazek chłopca z książeczek: Beata Dawczak, Izabela Spychał, ilustr. Krzysztof Spychał.










2. Nazywam każdy losowo wybrany obrazek. Proszę dziecko, by wysłuchało i wypatrzyło w lustrze, czy moja buzia mówi [L].

3. Jeżeli trafiliśmy na obrazek z [L] w nagłosie - kładziemy go na bałwanka. Tak samo szukamy kolejnego. Obrazków jest więcej niż pól na bałwanku. Pozwala to na układanie i wyszukiwanie następnego.

4. Kiedy mamy już trzy obrazki z bałwankami zaczynamy pracę nad prawidłową artykulacją. Podaję dziecku tekst z etykietki. (pracuję z dziećmi, które nie czytają więc odczytuje sama, a dziecko powtarza kontrolując w lustrze układ artykulatorów. Jeśli dziecko czyta - może odczytywać samo, ale wtedy artykułować powinno patrząc w lustro, a nie na karteczkę.






5. W ten sam sposób można pracować nad artykulacja głoski [L] w wygłosie i śródgłosie.


Istnieje jeszcze wariant dla dziecka, któe ma ustawioną głoskę we wszystkich trzech miejscach - wtedy rozkładamy przed nim wszystkie trzy bałwanki. Losowo wyibieramy obrazek i ćwicząc słuch fonemowy szukamy, do którego bałwanka pasuje (czyli gdzie jest głoska [L] w wyrazie) i tak samo jak wcześniej - dobieramy etkietki do obrazków z danego bałwanka i ćwiczymy poprawną artykulacje.



Piotr - dziekuję za inspirację :-)



PS. Kolor kartonu podklejającego obrazki i etykietki nie jest przypadkowy - fiolwtoey i zielony - tez mają [L] - w śródgłosie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za Twoje słowa ;-) Są inspiracją do mojej dalszej pracy ;-)