środa, 11 lutego 2015

Sabinka w akcji:-) Automatyzacja głoski [s] w wyrażeniach dwuwyrazowych.

Od poniedziałku Sabinka ma pełne ręce roboty;-)

Chodzi ze mną do pracy ;-)

Tu ćwiczymy automatyzację głoski [s] w wyrażeniach dwuwyrazowych
(mamy już opanowane sylaby, nagłos, śródgłos i wyglos).

Do przygotowania:
- Sabinka (np. według tego wzoru),
- listki - moje wycięte są z pianki dostępnej niedawno w Biedronce
- miseczka,

Zaczynamy od logotomów - jako rozgrzewka i przypomnienie prawidłowej artykulacji.

Wersje są dwie: klasyczna i aktorska. ;-)

W wersji klasycznej  - dziecko odwraca jeden z listków i jeśli umie czytać - mówi, jeśli nie umie czytać - powtarza po mnie.

Osobiscie bardziej wolę wersję aktorską czyli jestem mimem ;-)


I jako mim pokazuję w lustrze układ artykulatorów (używając głosu), a następnie "wypowiadam" sylabę/logotom bez udziału głosu. Dziecko odczytuje z układu warg co powiedziałam.

Jeśli odczyta prawidłowo - wrzuca listek do miseczki Sabinki.

Bycie mimem jest o tyle fajne, że dzieci bardziej koncetrują się na odczytywaniu i na powtarzaniu :-)

Rozgrzewka:
Kładę przed Sabinką pięć listków/pianek. Dziecko wybiera jeden listek, odwraca go, powtarza po mnie lub mówi samodzielnie.







Kiedy rozgrzejemy artykulatory sylabami i logotomami zaczynamy ćwiczenia automatyzacji wg takich zasad:

1. Pracujemy przed lustrem.
2. Wyrazy wypowiadane są pod kontrolą wzroku.

Materiał wyrazowy jest dobrany dla konkretnego dziecka, ale układając go zadbałam, by nie było w nich głosek, kórych artykulacja jest jeszcze nie opanowana. To zestaw mojego autorstwa - wypracowany z pacjentami z afazją.

 - Pracujemy z zestawem sześciu listków.
- Mówię poszczególne wyrażenie, dziecko powtarza, a potem jestem mimem i wybieram sobie 2,3 wyrażenia z sześciu, które właśnie ćwiczyliśmy.
- Dziecko odczytuje  z moich ust i powtarza.

Zestaw I: wąski pasek, bambusowe deski, słodki sok, suchy piasek, wysoka sosna, pólmisek mięsa.


Zestaw II. kostka masła, jasne włosy, wesoły piesek, skakanka Sabinki, pusty basen, smutna sowa


Zestaw III. słony bigos, spokojny pies, snopek słomy, niebieski samolot, pusty autobus, samotna skała.


Sabinka została nakarmiona ;-)


Po skończonym ćwiczeniu Sabinka idzie bawić się z innymi żółwiami ;-)


a dziecko dostaje do ćwiczeń w domu kartę z wyrazami.

Są na niej też puste kratki. 
Zadaniem mamy/taty jest (oprócz ćwiczeń) dopisanie innych wyrażeń :-)

Jeśli macie ochotę - możecie wpisać w komentarzu swoje wyrażenia wg zasady:

1. Mogą to być wyrazy tylko z głoską s [nie może być w nich c, dz, z].
2. Nie może być w nich głoski [r].
3. Nie może być w nich głosek [sz, rz, cz, drz].
4. Nie może być w nich głosek [ś, ź, ć, dź].
5. Fajnie byłoby gdyby były inne niż w znanym "Materiale wyrazowo-obrazkowym ..."(świetnym, ale znam go już na pamięć i moje dzieci też )

Z góry dziękuję ;-)

PS. To jest fragment jednostki terapeutycznej. 
Ćwiczenia oddechowe, wspomagające i pozostałe są tu pominięte. 


PS2. Nie pytajcie ile razy Sabinka jest głaskana, miziana, przestawiana przez dzieci ;-)
 Mnóstwo  razy;-)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za Twoje słowa ;-) Są inspiracją do mojej dalszej pracy ;-)