piątek, 30 stycznia 2015

Ornitolog - logopeda, czyli: automatyzacja głoski [cz] w trzech miejscach artykulacji

Pomoc prosta - 15 ilustracji z ptakami, małe etykiety naklejone, duże etykiety do dopasowywania. Cztery ilustracje - złote jajo.
Moje ptaki to zdjęcia, odbite w zakładzie fotograficznym, podklejone kartonem. Nie laminowałam bo mi szkoda - takie są piękne ;-)
Czemu ptaki? A czemu nie?

Osobiście uważam, że znacznie trudniej powiedzieć prawidłowo wyraz, którego się nie zna. Trzeba go dobrze usłyszeć, zapamiętać i odtworzyć. (trochę jak ZETOTEST, narzędzie do badania pamięci fonologicznej ;-)
Tu jeszcze trzeba w odpowiednim miejscu prawidłowo ułożyć aparat mowy (do gloski [cz].
Nagrodą jest chwila z pięknem przyrody ;-)

Przebieg ćwiczenia (mojego)

1. Rozkładamy przed dzieckiem wszystkie karty. Ogladamy ptaki, zastanawiamy sie, czy któregos ptaka znamy. Mówię dziecku, że te piękne ptaki mają swoje nazwy gatunkowe.


2. Wybieram jedno zlote jajo z symbolem "CZ-", czyli głoska [cz] w nagłosie wyrazowym oraz ilustracje pieciu ptaków (w tym dwa z nazwą zawierającą [cz] w nagłosie.
Dziecko powtarza po mnie nazwe ptaka i zastanawia się, czy to on pasuje do naszego jaja.
Jeśli pasuje - odkładamy karte z ptakiem obok naszego złotego jaja.





3. Tak samo pracujemy z jajem oznaczonym -CZ- wyszukując nazwy ptaków z głoską [cz] w śródgłosie i potem w wygłosie.




4. Z wszystkich kart zostaje nam jeden ptak. Inny niż wszystkie, bo jego nazwa gatunkowa zawiera dwie gloski [CZ}. Tłumaczę dziecku, że dla tego wyjatkowego ptaka mam inne złote jajo i kładę takie, na którym są dwie głoski [CZ]. Sprytne dziecko zauważy, ze już był podobny ptak - Czerniczka - i go tu dołoży.



5. Z dziećmi, które potrafia czytać powtarzamy wyrazy, wyszukujemy w nazwie miejsce artykulacji i dajemy etykietki do podpisania ptaków. Etykietek jest wiecej niż obrazków.




Może się wydawać oczywiste, że naklejona etykietka ułatwia znalezienie właściwego podpisu, ale niekoniecznie.

Pacjenci z afazją też mają sporo pracy przy tym zadaniu, ale bardzo je lubią. Może dlatego, że ptaki są naprawdę piękne. Dostają oni ilustracje i powtarzają nazwy oraz dopasowują samodzielnie etykietki..

To pomoc według mojego pomysłu.
Będzie mi miło, jeśli zostawisz swoją opinię.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za Twoje słowa ;-) Są inspiracją do mojej dalszej pracy ;-)