sobota, 26 sierpnia 2017

Jesień idzie... automatyzacja głosek szumiących.


Jesień od dawna nastraja mnie energią.
Może dlatego, że wiele w niej takich energetycznych kolorów?

W każdym razie lubię, gdy świat mieni się czerwonym, żółty i pomarańczowym kolorem.
Odkąd jestem logopedą te trzy kolory lubię dodatkowo, za obecność  w nich głosek szumiących.


Do swoich zajęć przygotowałam prostą grę.

Celem gry jest:
- automatyzacja głosek szumiących w mowie, (z niektórymi dziećmi - różnicowanie głosek) 
- ćwiczenia w przeliczaniu,
- ćwiczenia w rozróżnianiu i nazywaniu
- ćwiczenia w wykonywaniu poleceń złożonych, 
- wdrażanie do zdrowej rywalizacji.

Potrzebne nam
- drzewo,
- liście (moje wycięte z filcu i papieru ściernego - więc mamy dodatkowo ćwiczenia sensoryczne)
- kostka (moja przerobiona z klocka - ma tylko cyfry 3 i 4 - oczywiście dlatego, że mają potrzebne nam głoski.
- kostka z kolorami (u mnie oklejona filcem) i papierem ściernym.
- jeż (mój z jajka z niespodzianką - akurat jest teraz taka seria), ale może to być ilustracja.

Gra ma kilka wariantów

Wariant I



Kładziemy na jeża liście. staramy się, by kolory liści przeplatały się.
Tłumaczymy dzieciom, że jeże mieszkają pod gromadką liści.

Zaczynamy grę.

umawiamy się z dziecmi, że słowa "liść" nie używamy (z racji opozycyjnych głosek),

- rzucamy na raz dwiema kostkami - jedna wskazuje kolor liścia, druga - ich ilość.

- zabieramy z gromadki wylosowane liście nazywając je (np. trzy żółte, cztery czerowne),



- po kolei każdy zabiera wylosowane przez siebie liski.



- wygrywa ten, kto zabierze ostatni liść - jeż wędruje do niego na czas następnej rozgrywki.



- na kostce jest też kolor czarny (nie ma takiego liścia). Wyrzucenie czarnego koloru to strata kolejki.


Wariant II
Wprowadzamy dzieci w tematykę barwnych jesiennych drzew.




- umawiamy się z dziecmi, że słowa "liść" nie używamy (z racji opozycyjnych głosek),

- rozdajemy liście dzieciom i sobie,

- kładziemy ilustrację drzewa,


- rzucamy kostkami i układamy na drzewie tyle liści, ile wskazują kostki (kolor liścia i ilość),


- dziecko nazywa to, co dokłada do drzewa (trzy czerwone, cztery żółte, trzy pomarańczowe itp.)

- czarny kolor na kostce to strata kolejki,

- zielony - dołożenie wszystkich listków - czyli wygrana ;-)

- wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się swoich liści.


- jeśli brakuje nam liści do wylosowanej ilości - dokładamy ile mamy, jesli brakuje nam koloru - oddajemy ruch.


Wariant III

Budujemy dom dla jeża.

To ćwiczenie można wykorzystać niekoniecznie w terapii głosek szumiacych. Jest świetne dla młodszych dzieci.

Ćwiczenie rozumienia, nazywania, przeliczania i wykonywania poleceń.
Tłumaczymy dziecku, że jeże zamieszkują pod gromadką liści.

- dziecko rzuca kostkami i dokłada tyle liści ile wskazuje kostka i takiego koloru - jaki pokazuje druga kostka,




- czarny kolor na kostce to strata kolejki, 
- zielony kolor - wyszukanie i dołożenie jedynego zielonego listka.



To są moje pomysły na zajęcia z moimi podopiecznymi. 
Z niektórymi pracuję bez wyrazu [liść], [listek]. 
Z niekórymi różnicujemy głoski i te wyrazy są w uzyciu [trzy czerwone listki]. 
Wszystko zależy od tego, na jakim etapie terapii jesteśmy.

Jeśli chcesz szablon liścia plus ilustrację drzewa 
zostaw dobre słowo w komentarzu, wraz z adresem e-mail ;-)


7 komentarzy:

  1. Naprawdę świetny pomysł i nie tylko usprawniamy głoski ale też ksztatujemy inne zdolności np.matematyczne ;) bardzo proszę o szablony: angelikastepien283@gmail.com Podrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  2. Kolejna bomba.rene8@vp.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  3. Rewelacja, poproszę o szablony na maila alicja.dziech@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  4. To jest świetne! :) bardzo proszę o szablony <3 martawielgolewska@gmail.com

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje słowa ;-) Są inspiracją do mojej dalszej pracy ;-)