czwartek, 20 października 2016

Czytamy z kostkami ;-)


O czytaniu pisałam już nie raz.
Można zajrzeć tu i tu.

Samo czytanie poprzedzają ćwiczenia słuchu fonemowego, 
o którym doczytasz tu i tu.
--------------------------------------------------------------------------------

Dziś prosta pomoc do ćwiczenia czytania sylabami.

Potrzebne nam:
- przynajmniej 2 rolki od papieru toaletowego,
- nożyczki,
- mazak,
- proste karty z obrazkiem i podpisem 
(moje zrobione z pogubionych kart do gry, których mam sporo w domu:-)



I kilka chwil ;-)

Jak zrobić kostki?
1. rolkę podzielić na 3 paski/obręcze o szerokości 3 cm, rozciąć
2. zmontować kostkę nakładając obręcze na siebie.

3. mazakiem napisać potrzebne nam sylaby.



Do ćwiczeń wybrałam na początek sześć wyrazów z tej pomocy.
Wyrazy zbudowane są z sylab otwartych (spółgłoska i samogłoska).

Na kostce każda sylaba zapisana jest takim samym kolorem jak na etykietce.
Ma to ułatwić dziecku na początku wybór prawidłowej kostki do poszukiwania właściwej sylaby.

Wariant I (łatwiejszy)

Przebieg ćwiczenia:

- kładziemy przed dzieckiem kartę, dajemy dwie kostki.

Odczytujemy sylaby, dokonujemy syntezy sylabowej, dziecko wyszukuje na pierwszej kostce (z zielonymi sylabami) właściwej sylaby, następnie wyszukuje na drugiej kostce (z niebieskimi literami) drugiej sylaby.
Porównujemy napis na kostce z etykietą pod obrazkiem.


Analogicznie pracujemy na pozostał uch pięciu kartach 
pracując cały czas tymi samymi kostkami. 
(jeśli masz tyle rolek możesz zrobić do każdej karty, 
ale ja pracuję na dwóch kostkach i sześciu kartach).

Wariant II (trudniejszy)

  1. Kładziemy przed dzieckiem wszystkie karty i dwie kostki
  2. Na kostkach układamy wyraz - np. FALA.



  1. Odczytujemy sylaby, dokonujemy syntezy słuchowej.
  2. Zadaniem dziecka jest odszukać kartę, która pasuje do wyrazu na kostkach.
  3. Jeśli dziecko jest pewne odczytanego wyrazu, odklejamy karteczkę, by porównać podpis z karty z wyrazem na kostkach


Jeśli chcecie zwiększyć ilość wyrazów do układania 
warto pomyśleć o różnych kolorach sylab na kostkach i etykietach 
(w początkowej nauce). 
Jeśli dziecko już w miarę sprawnie czyta sylaby 
wszystkie napisy mogą być w jednym kolorze.

Podoba Ci się moja pomoc - powiedz mi o tym w komentarzu.
Twoja opinia dają mi wiarę w sens publikowania własnych pomysłów.



2 komentarze:

Dziękuję za Twoje słowa ;-) Są inspiracją do mojej dalszej pracy ;-)