sobota, 3 października 2015

Jak ćwiczyć w domu - czyli obiecany post o czytaniu ;-)


Post dedykowany głównie mamom, które mają w domu dzieci szkolne.
Ale nie tylko.
Z założenia to post terapeutyczny - usprawniający naukę czytania.

Pierwsza część jest tu,  wstęp o słuchu fonemowym tu.

Przypomnę jeszcze początek mojego poprzedniego wpisu: 

Nie zamierzam nikogo namawiać do zmiany swojej techniki uczenia.
Daleko mi do krytykowania metod znanych na naszym rynku.

Nie jestem nauczycielem, nie uczę czytać zawodowo, 
ale w swojej pracy terapeutycznej spotykam dzieci, 
którym nijak to czytanie nie wychodzi.

No to zaczynamy ;-)

Mamy w domu dziecko, które radzi już sobie z wysłuchiwaniem głosek,
 o którym pisałam wcześniej.

Możemy zacząć wysłuchiwać wyrazy ukryte w innych wyrazach.
Pomocne będą do tego różne obrazki - dostępne w sieci,
w opracowaniach, albo np. przygotowane przeze mnie.

Rozkładamy przed dzieckiem wszystkie karty. Nazywamy obrazki.
Celowo nie dokładam podpisów na początku,
 by dziecko pracowało tylko i wyłącznie drogą słuchową.


Układam w jednej kolumnie wyrazy, które się ukryły.
Zaczynamy poszukiwanie.
- mówię nazwę pierwszego obrazka z gromadki, (np. słońce).
- przysłuchujemy się, czy słychać tam słowo BUT,


które wybraliśmy do poszukiwań.
- wybieram drugie słowo - BUTELKA.
- przysłuchujemy się.

Celowo wypowiadam słowo tak,
by wydzielić słowo BUT-ELKA.

Trafione - udało się nam wysłuchać,
że słowo BUT ukryło się w słowie BUTELKA.



Dokładam podpisy pod obrazkami.


Dodatkowo dokładam podpis pod butelką z wyróżnionym słowem BUT.



Porównujemy sobie tożsamosci literowe,
czyli wskazujemy z dzieckiem, że literki słowa BUT
ukryły się w tym miejscu w słowie BUTELKA.
Można to robić również bez umiejetności czytania. 

Analogicznie pracujemy na pozostałych kartach.

Starszym dzieciom, (które opanowały technikę czytania)
można dać do ćwiczenia same etykietki,
by odszukiwały słowa w pozostałych etykietkach.

Podobne ćwiczenia można znaleść w gotowych opracowaniach,
można sobie wykonać samemu.
Najważniejsze, by nauczyć dziecko wysłuchiwać ukryte wyrazy. 

-----------------------------------------------------------------------------------

Często nasze dziecko zna już litery.
Możemy to wykorzystać w świetny sposób.

Jest na rynku pozycja najlepsza dla terapeutów (moim zdaniem)

To Metoda 18 struktur wyrazowych (E. Kujawa, M. Kurzyna).

Co to oznacza? 
Dokładnie tyle, że uczymy dziecko budowania prostych wyrazów, 
według określonych struktur wyrazowych.



Do pracy używamy kolorów.
Samogłoska jest zawsze czerwona
spółgłoska czarna,
a sylaba  - zielona.

Pilnowanie kolorów sprawia,
że dziecko bardzo koncentruje się na dźwięku.

Stosuję w pracy różne metody,
ale z pracując dziećmi, które mają największe trudności
ta metoda daje najlepsze efekty.

Początkowe ćwiczenie wygląda tak:


Dziecko ma za zadanie na czarno pokolorować pierwszą kropkę (spółgłoska)
a na czerwono drugą (samogłoska) - w każdej zaznaczonej sylabie.

Do pomocy możemy dziecku położyc kartę z samogłoskami,
by wiedziało, która to na pewno samogloska.
U mnie obecnie to karta z Minionkami ;-)
Wykonane ćwiczenie wygląda tak:
( tu będzie fotka)


Przechodzimy do budowania wyrazów.


Wykonane ćwiczenie wygląda tak:
(tu będzie fotka)

Oczywiście można dodatkowo wykonać obrazki ilustrujące ćwiczone słowa.

Kiedy dziecko opanowało budowanie wyrazów, 
ćwiczymy dzielenie ich na sylaby zaznaczając każdą sylabę
 na zmianę niebieskim i zielonym kolorem.
(tu będzie fotka)

Można w ten sposób opracować z dzieckiem wyrazy z moich poprzednich kart
 (wszystkie były zbudowane z sylab otwartych -
 czyli zgodnie z założeniami pierwszej struktury)

Jeśli chcesz otrzymać zestaw opracowanych przeze mnie kart 
do wyszukiwania wyrazów w innych wyrazach
zostaw w komentarzu opinię na temat przydatności tego wpisu
i swój adres e-mail.

To jedyna droga do zdobycia kart.
Ilustracje na kartach pochodzą z Internetu 
(były bez oznaczeń licencyjnych).

W skład zestawu wchodzi 9 par wyrazów wraz z etykietkami
do wydrukowania ;-)
Moje są zalaminowane i dodatkowo podklejone kartonem.





99 komentarzy:

  1. Jak zwykle nie zawiodłam się czekając na ten wpis. Niezwykle przydatny zarówno dla każdego logopedy jak i dla rodziców chcących wesprzeć swoje pociechy w trudnej nauce czytania. Jeśli jest taka możliwość to proszę z chęcią skorzystam z opracowanych przez Panią materiałów.:)) Mój adres e-mail zasadastepien@wp.pl. Z góry dziękuję i pozdrawiam. Agnieszka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję. Powodzenia w pracy z dzieckiem. Zajrzyj do poczty ;-)

      Usuń
  2. Pani Adranno,
    czekałam cierpliwie na kolejny wpis, ćwicząc z dziećmi słuch fonemowy (korzystam z Pani kart, wszyscy mają dobrą zabawę i przy okazji uczą się z powodzeniem - ma Pani swój fanklub zatem)... zastanawiałam się, co teraz Pani opracuje - widzę, że książkę obowiązkowo trzeba kupić, a karty ułatwią i urozmaicą pracę. Wyglądają super - poproszę zatem dla moich uczniów :-) Pozdrawiam i baaardzo dziękuję za bloga i pomoce beata.gigiel@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję. Cieszę się, że moimi pomocami można z powodzeniem urozmaicać zajęcia. Zajrzyj do poczty ;-)

      Usuń
    2. Czy jest możliwość otrzymania plików z ćwiczeniami metodą 18 struktur. Proszę o informację

      Usuń
  3. Jasno opisana zasada za co dziękuję. Na pewno wykorzystam w codziennej pracy zawodowej do ćwiczeń słuchowych, jak i prywatnie jako mama - do nauki czytania. Pozdrawiam:
    kasperek_30@go2.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ;-) Życzę powodzenia w pracy z dzieckiem. Zajrzyj do poczty ;-)

      Usuń
  4. Pani Adrianno ja również cierpliwie czekałam na kolejny wpis i po raz kolejny jestem pod wrażeniem. Różnorodność ćwiczeń i cała masa sposobów na rozwiązywanie różnych trudności i problemów w czytaniu mnie zachwyca. Nie raz odwiedzałam różne strony dotyczące nauki czytania oraz fora i zawsze denerwowało mnie to, że ćwiczenia były bardzo monotonne na zasadzie ćwicz do skutku, powtarzaj tak długo aż zapamięta. Czasami tak się po prostu nie da. Jeżeli ja jako mama widzę że mimo nauki sylab czy liter coś cały czas jest nie tak to myślę że trzeba zacząć jakoś inaczej wprowadzić dodatkowe ćwiczenia. Pani dzisiejsze ćwiczenie przedstawione w poście to czysta zabawa co bardzo mi się podoba ponieważ mam wrażenie że dziecko będzie się bawić a czytanie, głoskowanie, sylabowanie, rozróżnianie samogłosek od spółgłosek przyjdzie samo ( taki pozytywny efekt uboczny zabawy ). Dlatego ja również proszę o przesłanie kart z których z przyjemnością skorzystam katarzyna_wolowczyk@wp.pl Pozdrawiam i juz czekam na kolejny wpis

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Tak właśnie pracuję - przemycam w zabawie potrzebne treści, ale dziecko zdobywa je właśnie jako "efekt uboczny" . Mam wrażenie, że ten sposób trafia bardziej niż inne. Cieszę się, że to widać. Prosze zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  5. Odnalazłam dopiero w tym miesiącu Pani bloga i jestem zachwycona. Bardzo dużo pomocy dla rodziców. Jasno wytłumaczone zasady. Bardzo proszę o przesłanie kart: fijolek21@wp.pl super sposób na zabawę w czytanie. Pozdrawiam!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mój blog przypadl do gustu. Zapraszam do lektury. Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  6. Bardzo serdecznie dziękuję za przesłane materiały. Na pierwszy rzut oka niby nic kilka obrazków i podpisów ale jest to bardzo ładnie, estetycznie oprawione. Sama nie raz robiłam podobne rzeczy w komputerze i wiem ile czasu to kosztuje żeby wyglądało to tak dobrze - aż z przyjemnością chce się korzystać - bo przyjemność musi być też dla rodzica ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ;-) Cieszę się, że przypadły do gustu. Osobiście też lubię pracować na estetycznych materiałach.

      Usuń
  7. Bardzo fajny pomysł na pewno wykorzystam do nauki czytania jak i do ćwiczeń słuchowych córki wioleta.ossowska@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  8. Super������������bardzo proszę o przesłanie materiałów kasia.kwiatko1988@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Chciałabym prosić o materiały do ćwiczenia z moim dzieckiem magdajz@op.pl

    OdpowiedzUsuń
  10. Pani Adrianno, przeglądam, przeglądam i nie mogę się nadziwić jak fantastyczną pracę Pani wykonuje.Już nie mogę się doczekać, kiedy te wszystkie pomoce wykorzystam do pracy z moimi dziećmi. Proszę więc o wysłanie tych fantastycznych kart.Z góry dziękuję. izamisztal1@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Cudowne pomoce dla mam chcących pomóc swoim dzieciom w nauce "segregowania" świata z pomocą mowy! Proszę o materiały: obarabash@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Jestem zachwycona Pani praca:)Czy mogłabym również prosić o materiały? kejsik@o2.pl. Z góry dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam, czy również mogłabym poprosić o Pani karty ?
    Bardzo chętnie wykorzystałabym je do pracy z moimi dziećmi.
    Dziękuje i pozdrawiam.
    Esteraw@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Właśnie odnalazłam Pani bloga, jestem pod ogromnym wrażeniem. Gratuluję Pani pomysłowości. Jestem pedagogiem z 11-letnim stażem. Niedawno skończyłam także logopedię. Trochę z racji potrzeb placówki, w której pracuję, ale nie ukrywam, że bardzo mnie tematyka "wciągnęła". Mając w sobie dużą odpowiedzialność do zawodu, nie podjęłam jeszcze godzin logopedy, bo ciągle się dokształcam, żeby nabrać więcej pewności w tym temacie. Kompletuję samodzielnie swój warsztat pracy, wieczorami, gdy dzieci zasną pewnie, tak jak Pani, ciągle coś próbuję tworzyć. Będę wdzięczna, jeśli zechce się Pani podzielić materiałami. Z góry dziękuję. Pozdrawiam Kasia Białek : kasia.bialekk@op.pl

    OdpowiedzUsuń
  15. Dziękuję bardzo za ten wpis. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  16. Witam, moje dziecko ma trudnosci z nauka czytania. Bede wdzieczna za przeslanie materialow maja04@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam serdecznie...Bardzo proszę o przesłanie materiałów- Olafa i kart oraz jeśli to możliwe innych. Jestem początkującym logopedą i ciągle szukam pomysłów, które będę mogła wykorzystać w swojej pracy. A ponieważ Pani pomysły są rewelacyjne,dlatego będę wdzięczna za inspirację. Z góry dziękuję i gratuluję.
    markol3011@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  18. Witam. Jestem nauczycielem terapeutą od 13 lat. Jestem pod ogromnym wrażeniem Pani materiałów do pracy z dziećmi. Bardzo poproszę o przesłanie kart z wyszukiwaniem wyrazów w wyrazach. Mój adres: marzenaglu@gazeta.pl
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  19. Zupełnie niedawno trafiłam na Pani blog, jestem pełna podziwu. Gratuluje kreatywności i pomysłowości. Nie ukrywam, że Pani pomysły są niezwykle inspirujące. Bardzo proszę o podesłanie kart joannakuderska@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  20. Super pomysł, pozazdrościć pani pomysłowości. Prosze o przesłanie kart ewa_kurczyk@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
  21. Tyle pomysłów na jednym blogu:) Właśnie uczę czytać synka- czy mogę? gabisia007@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  22. Wspaniała pomoc. W ogóle tyle przydatnych informacji tu znalazłam, że wiem już jak się zabrać za naukę. Chętnie skorzystam z gotowych materiałów anna@ajna.pl

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo mi się podobają Pani pomysły :). Gratuluję kreatywności. Czy istnieje możliwość przesłania kart? konren@poczta.onet.pl
    Pozdrawiam Renata Nowak

    OdpowiedzUsuń
  24. Jestem pod dużym wrażeniem Pani pomysłów. Bardzo proszę o przesłanie kart. Pozdrawiam
    millena1974@onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  25. Pani Adrianno jestem przekonana ,że ten pomysł pozwoli mi ruszyć z terapią u mojego Wojtusia.Chłopiec ma zaburzony słuch fonemowy.Bardzo proszę o pomoce do pracy izad3@gazeta.p z góry dziękuję .Od niedawna jestem fanką Pani blogu.Pozdrawiam i życzę nadal wspaniałych pomysłów

    OdpowiedzUsuń
  26. Dzień dobry.Chciałam kupić" Metodę 18 struktur." Niestety nigdzie nie mogę jej dostać.Widziałam na chomikuj super pomoce z podręcznika z tej książki do ćwiczenia słuchu fonemowego.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję ;) Proszę zajrzeć do poczty. PS. Metoda jest raczej nie do kupienia...niestety.

      Usuń
  27. Fantastyczny blog!!! Wszystko jasno opisane, proste w zrozumieniu, jestem zachwycona :D Czy mogłabym prosić o przesłanie kart na maila?? karcia19898@wp.pl
    Z góry dziękuję i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłe słowa ;) Proszę zajrzeć do poczty.

      Usuń
    2. Dzien dobry, bardzo zalezy mi na zeszytach ćwiczen tej metody, moja corka ma 12 lat, nie potrafi czytac. Czy moglaby pani mi pomoc? Wyslac pdf? Za oplata oczywiscie. I krociotko jak pracowac z dzieckiem. Bardzo prosze o odpowiedz. Pozdrawiam

      Usuń
    3. Nie ma takiej możliwości. Cenie własność intelektualną twórców metody i nie mam pdf tych ćwiczeń. Wysyłanie pdf czyichś opracowań to plagiat, niegodny specjalisty. Nie wysyłam żadnym materiałów, które nie są mojego autorstwa.

      Usuń
  28. Witam
    Znalazłam Pani bloga i jestem zauroczona jak już pisałam. Jeśli mogę to proszę również o te karty. Dziękuję i pozdrawiam m_slowik@onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  29. Witam
    Bardzo przydatne informacje, wykorzystam do nauki z synem. Proszę o przesłanie kart.Dziekuję. meg-2@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  30. Witam. Niejednokrotnie korzystałam z pani metod, są jak zwykle rewelacyjne :-D. Czy mogłabym prosić o karty pracy z ukrytymi wyrazami do nauki czytania.Mail niuska84@tlen.pl

    OdpowiedzUsuń
  31. Witam ponownie:)ja również korzystam z pani pomysłów do pracy z dziećmi bo są rewelacyjne i dzięki nim widać ogromne postępy u dzieci- bardzo proszę o przesłanie mi tych kart na adres gosikr81@wp.pl-dziękuje i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  32. Witam wpis swietny :-) wreszcie wiem o co chodzi :-) jak zaczac :-)
    Moge prosic.o przeslanie kart na paula485@onet.pl

    Pozdrawiam Jedrusia :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję ;) Proszę zajrzeć do poczty. Pozdrowię ;-)

      Usuń
  33. Pani Adrianno gratuluję pomysłu. Pozwolę sobie wykorzystać Pani pomysły. Dziękuję za inspirację i czekam na dalsze. (aleksandrairobert@vp.pl)

    OdpowiedzUsuń
  34. super pomysly, bedę probowac na zajeciach, magdawarczak@interia.pl

    OdpowiedzUsuń
  35. jak zwykle super

    wozniak.hania@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  36. super

    wozniak.hania@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  37. Chciałabym wykorzystać tę pomoc do pracy z moimi dziećmi na zajęciach. Czy mogłabym prosić o przesłanie jej? m.m.pawlowska@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  38. Dzięki Pani pomocy pracuje z synem metoda 18 struktur, proszę o przesłanie kart tez je chętnie wykorzystam: w.drojman@wp.pl.

    OdpowiedzUsuń
  39. Czytam i czytam oderwać się nie mogę od paru dni. Proszę o karty. doriskubiak@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  40. Odkryłam Pani bloga szukając materiałów na temat Lego terapii. Nie zawiodłam się, dziękuję za bardzo ciekawy artykuł, który znacznie ułatwi mi prowadzenie zajęć z moimi uczniami:) Zaciekawił mnie też wpis o nauce czytania, poproszę o karty i dziękuję, że dzieli się Pani swoją wiedzą i niestandardowymi pomysłami! ewafilc@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłe słowa ;) Proszę zajrzeć do poczty.

      Usuń
  41. Dzień dobry, szukając inspiracji do pracy z uczniem z dużymi trudnościami w przyswajaniu umiejętności czytania trafiłam na Pani bloga... Bardzo dużo pomysłów które chętnie przetestuję w praktyce:) Pozdrawiam! Agata. agata_jankowiak@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa ;-) Proszę zajrzeć do poczty.

      Usuń
  42. Bardzo przejrzysty wpis. Po raz pierwszy widzę, co i w jakiej kolejności należy zrobić wprowadzając tą metodę. Poproszę o przesłanie pomocy: annagrzesiak2@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  43. Witam ja dopiero zaczynam pracę z dzieckiem materiałów dużo, ale która metodę wybrać , która trafi do mojego dziecka ? Znalazłam te wpisy i mnie ujęły. Może mozolne ale myślę że praca popłaca. Jeśli można prosić o materiały , byłabym wdzięczna. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  44. Bardzo wartościowy wpis. Poproszę o materiały.
    Dziękuję i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  45. Dzień dobry! W tym trudnym czasie pandemii poszukuję inspiracji do pracy z uczniem z ogromnymi trudnościami w czytaniu. Cieszę się, że trafiłam tutaj :) Jeśli otrzymałabym od Pani materiały, byłabym niezmiernie wdzięczna. Pozdrawiam. Hanna

    OdpowiedzUsuń
  46. Przepraszam, mój adres: hannabrulinska@wp.pl Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry. Czy dostała Pani odpowiedź. Widzę, że wpis na bloga jest z przed kilku lat i zastanawiam się czy autorka jeszcze tu zagląda:)

      Usuń
    2. Zaglądam, ale od lat prowadzę drugiego bloga i zapraszam tam: www.pracownia-adrianna.pl

      Usuń
  47. Dzień dobry. Pracuję z dziećmi z orzeczeniem. Szukam różnych metod pracy. Chętnie wypróbuję ten sposób. Mój adres: olademianiuk80@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten blog jest już niekatywny. Zapraszam na obecny: www.pracownia-adrianna.pl

      Usuń
  48. Witam, mamy problemy z czytaniem u syna, moglabym prosic o karty pracy. szukam 18 metod do pracy z dziecmi i jest problem zeby je dostac. daniel.paulina@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  49. super
    jeżeli można poproszę o materiały efcia_w@op.pl

    OdpowiedzUsuń
  50. Może Pani wrzucić zdjęcia z wykonanymi zadaniami? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  51. Właśnie czegoś takiego szukałam, super, że trafiłam do Pani ;) Rzeczowo, ciekawie, pomysłowo ;)
    milenaannak@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  52. Jestem mama 7 latka z ADHD z powodu trudności z czytaniem muszę odroczyc dziecko ,próbowaliśmy czytania literowego,sylabowefo,metody globalnej ...nic dziś trafiłam na jakiś wpis w Internecie i w ten spsoosb jestem u Pani na stoenei ,póki co nie ogarniam tematu Ale bardzo chce pomóc synowi jako jedyny w swojej klasie nie przejdzie dalej ,chyba ostatnia deska ratunku ....

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje słowa ;-) Są inspiracją do mojej dalszej pracy ;-)