sobota, 22 sierpnia 2015

Ćwiczymy słuch fonemowy ;-)



Kolejna zabawa do wykorzystania w domu lub w gabinecie/placówce. 
Jej głównym celem jest ćwiczenie słuchu fonemowego.

Czym jest słuch fonemowy
To umiejętność wyodrębniania z potoku mowy wyrazów, w wyrazach - sylab, w sylabach - głoski. 
Pozwala uchwycić kolejność głosek w wyrazie, a także odróżnić poszczególne głoski.

Czy ta umiejętność jest nam potrzebna?
Tak. Prawidłowo rozwinięty słuch fonemowy jest podstawą pisania i czytania.

Nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że pisanie to integracja pięciu różnych umiejętności.

Na prostym przykładzie zobaczcie, co się dzieje, gdy chcemy coś napisać. 

Owszem, my dorośli robimy to automatycznie,
ale prześledźmy, co musi zrobić dziecko, gdy chce napisać słowo: lustro.

1. Musi podzielić słowo na głoski (analiza słuchowa słowa - tu jest potrzebny sprawny sluch fonemowy) - czyli wyodrębnia: l-u-s-t-r-o,
2. Musi przypomnieć sobie jak wyglada każda potrzebna litera (pamięć wzrokowa),
3. Musi każdą literę umieć napisać (mała motoryka),
4. Musi "złożyć" literki w wyraz (synteza słuchowa - czyli znowu słuch fonemowy),
5. Musi sprawdzić, czy to co napisało, oznacza dokładnie to samo, co chciało napisać. Czy napisane literki naprawdę oznaczają przedmiot jakim jest lustro?

Jeśli dziecko ma słabo wyćwiczony słuch fonemowy potknie się już w pierwszym punkcie.


Będą nam potrzebne:
- karty (moje mają obrazki z Internetu - bez oznaczeń licencyjnych),
- klamerka,
- liczmany (u mnie trzy sztuki - buźki, pudełka po cukierkach).



Cel: 
- ćwiczenie słuchu fonemowego - wyróżnianie ilości sylab,
- wysłuchiwanie pierwszej i ostatniej głoski,
- wysłuchiwanie środkowej gloski.

Przebieg zabawy:
1. Kładę przed dzieckiem kartę np. z lamą, etykietkę, trzy buźki.
2. Przeliczamy wspólnie buźki.
3. Pokazuję palcem kolejną buźkę dzieląc wyraz na sylaby.
4. [la] - dotykam pierwszej bużki, [ma] - dotykam drugiej.
5. Dziecko zauważa, że do trzeciej buźki nie dotknęłam (jeśli nie zauważa - zwracam mu na to uwagę).
6. Odsuwamy niepotrzebną buźkę.
7. Liczymy ile mamy liczmanów - 2 buźki.



8. Wyklaskujemy słowo sprawdzający, czy na pewno dobrze wybraliśmy ilość liczmanów.

9. Odszukujemy na obrazku takie miejsce, gdzie są dwie buźki,
10. Przypinamy klamerkę.



11. Gotowe ;-)


Tak samo ćwiczymy na każdej kolejnej karcie.

Starsze dzieci mogą wybierać samodzielnie etykietkę z kilku położonych obok obrazka:


I dalej wysłuchiwać tak samo.




Wyrazy dobrane do moich kart są nieprzypadkowe - to wyrazy o budowe 2-3 sylabowej 
(wyrazy zbudowane z sylab otwartych). 

Wśród kart są również wyrazy jednosylabowe, które mogą posłużyć
do wysłuchiwania kolejnej głoski.

Przebieg ćwiczenia:

1. Kładziemy przed dzieckiem np. kartę MAK oraz trzy liczmany/buźki.
2. Przeliczamy ilość głosek wskazując kolejną buźkę.
3. Pytam dziecko jaką głoskę słychać przy pierwszym liczmanie, przy ostatnim, w środku.


(kto zgadnie którą głoskę mówi Jędruś?)

4. Wysłuchujemy również te głoski na palcach.
5. Jeśli dziecko samo nie wysłuchuje - wysłuchujemy razem i razem nazywamy.

(na zdjęciu - pokazuje Jędrusiowi jak będziemy dotykać liczmanów 
mówiąc każdą potrzebną głoskę - początek zajęć)



Jedruś ma 3 lata i 1 miesiąc. Radzi sobie nieźle, potrafi po śladzie słuchowym odtworzyć głoski dotykając właściwej buźki.

Przy okazji upewniał się czy na pewno Ola widzi, co on robi i jak mu dobrze wychodzi ;-)



Mamy też głoskę [s] - w nagłosie. Prawidłowe [s] ;-) Jędruś nie zmiękcza już głosek syczących. 

Jeszcze wyraz [noc]. Tu też ładne [c].



Pracując w ten sposób nauczymy dziecko wysłuchiwać sylaby i głoski oraz ich miejsce w wyrazie.
Pozwoli mu to spokojnie przejść przez pierwszy punkt - najważniejszy w opanowaniu umiejętności pisania, o którym pisałam na początku.

Mam nadzieję, że pomogłam oswoić stwierdzenie "słuch fonemowy", 
które czasem straszy rodziców, zupełnie niepotrzebnie. 

Gdyby ktoś potrzebował kart - służę pomocą. Wystarczy napisać w komentarzu.

Niestety w związku z ogromną ilością komentarzy prośby zostawiamy tu: https://www.pracownia-adrianna.pl/cwiczymy-sluch-fonemowy/
To moje nowe, aktualne miejsce w sieci <3 p="">
PS. W moim lokalnym sklepie spożywczym można kupić takie pudełka/bużki. W środku jest torebka z pudrowymi groszkami. Pewnie groszki chińskie - ale buźki fajne. Jedna buzia-pudełko z groszkami kosztuje 1 zł. Można je znaleźć w miejsach gdzie są lizaki/gumy/jajka z niespodzianką.

PS 2. Szukając dziś czegoś na Allegro znalazłam inne buźki - mogą zastapić moje pudełka-buźki.

338 komentarzy:

  1. Świetna pomoc:) jeśli znajdzie Pani chwilkę czasu proszę o przesłanie kart:)
    domcia16@o2.pl Dziękuję z góry:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Zajrzyj do poczty ;-)

      Usuń
    2. Jest to wspaniała pomoc:) Czy mogę liczyć na udostępnienie? procent1949@tlen.pl

      Usuń
    3. Wspaniała pomoc, wreszcie jakiś pomysł, który jest skuteczny i ciekawy :)
      Pozdrawiam serdecznie
      magdalena-syska@wp.pl

      Usuń
    4. Bardzo bardzo proszę o karty.
      sylwia_zalew@wp.pl

      Usuń
    5. również poproszę o karty. Świetna pomoc! Pozdrawiam:)
      agis144@interia.pl

      Usuń
    6. witam. również poproszę o pomoc ( karty)
      marzenaglu@gazeta.pl

      Usuń
  2. Świetny PREZENT;) jeśli znajdzie Ciocia chwilkę czasu proszę o dowiezienie pod choinkę tosia@wp.pl. Dziękuję z góry;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Super POMOC!!! Czy mogę prosić o te karty ;) Bardzo dziękuję
    a.tokarska4@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  4. To ja też poproszę 😊 alina.sala@gmail.com 😊 i serdecznie dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  5. Super pomoc!!!! Również poprosze karty: marta.jankowiak13@gmail.com Z góry dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  6. Pani Adrianno jestem oczarowana Pani pomysłami i pomocami;) Są dla mnie ogromną inspiracja. Będę bardzo wdzięczna za przesłanie mi tej pomocy na adres ewelina.majewska91@gmail.com Pozdrawiam i z góry dziękuję;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłe słowa - niezwykle mnie motywują do tworzenia nowych prostych pomocy ;-) Karty wysłane ;-)

      Usuń
  7. Rewelacja :) Od dłuższego czasu śledzę Pani bloga i jestem pełna podziwu dla pomysłowości :) Również będę bardzo wdzięczna za przesłanie kart-marybzdak@gmail.com Bardzo dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłe słowa ;-) Zajrzyj do poczty ;-)

      Usuń
  8. Pani Adrianno cudownie jest Pani kreatywna i pracowita. Dziękuję za inspiracje i proszę o przesłanie:nakoncujezyka.szczecin@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Jeśli można również poproszę:-)
    apis49@wp.pl
    Dziękuję i pozdrawiam
    P.S. Świetne pomoce:-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Super pomoc, czy mogłabym tez prosić aleksa69@o2.pl
    Z góry dziękuję i pozdrawiam
    Ola

    OdpowiedzUsuń
  11. czy karty powinny być cz-b, czy można wykorzystać obrazki np, Rodak

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obrazki Rodak tak - są bardzo czytelne. Dla spostrzegania warto, by były bardzo realistyczne - albo czarno-białe, proste, czytelne,albo kolorowe - ale realne. Rodak ma bardzo dobre obrazki. Oczywiście na każdych innych dziecko też może się uczyć wysłuchiwać ilość sylab, ale nie wyćwiczymy wtedy spostrzegania i kojarzenia. Znacznie trudniej jest skojarzyć kolejny czarno-biały obrazek niż kolejny kolorowy.

      Usuń
  12. Czy też mogłabym prosić o przesłanie materiałów? sylwia.dziewulska@interia.pl Z góry dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo fajne karty. Jeżeli jest możliwość proszę o przesłanie kart. Z góry dziękuję i pozdrawiam. rkrysciak@interia.pl

    OdpowiedzUsuń
  14. Rewelacja!! Jeśli byłaby taka możliwość również proszę o przesłanie materiałów. Chętnie bym na nich popracowała, Z góry dziękuję! Pozdrawiam, natalia.sikorska92@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo proszę rosiek.edyta88@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  16. poproszę ładnie :)
    agatakacprzak@tlen.pl

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo ciekawa pomoc. Bardzo proszę o przesłanie elaps1@op.pl Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  18. super pomoc:) proszę o przesłanie asia1704@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  19. można poprosić? marta.czubaszek@onet.pl z góry dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  20. Tylko pozazdrościć inwencji twórczej! Byłabym bardzo wdzięczna za przesłanie mi powyższych pomocy - mooooonika@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
  21. Świetny pomysł, gratulacje! Ćwiczenia słuchu fonemowego są tak ważne, a ja od zawsze mam kłopot z wymyślaniem do nich materiału, dlatego pięknie proszę o przesłanie kart - ania110888@gmail.com
    Z góry dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Dzień dobry,
    Czy mogłabym prosić o karty? - świetny pomysł :-)
    pollyanna2@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  23. Witam serdecznie :-)
    Ja w tej samej sprawie co koleżanki wyżej :-)
    Bardzo proszę o przesłanie karta .
    Z góry dziękuję i pozdrawiam Marta
    patkowskam@poczta.onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  24. Dzień dobry, uprzejmie proszę o przesłanie kart. Pozdrawiam, Ania
    fressa@poczta.fm

    OdpowiedzUsuń
  25. Ja też poproszę:) sylwia514@poczta.fm
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  26. Fajne pomoce. Czy ja również mogę prosić o udostępnienie pchmurska54@wp.pl ? Z góry dziękuje i pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. Pani Adrianno,
    bardzo się cieszę, że trafiłam na Pani bloga i mogę "podglądać" ciekawe pomysły, a także skorzystać z Pani hojności - czy jest jeszcze szansa na te fantastyczne karty do ćwiczenia słuchu fonemowego? Pozdrawiam
    beata.gigiel@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  28. Świetne pomoce.Czy ja również mogę prosić o udostępnienie knapek.anna@wp.pl ? Z góry dziękuje i pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  29. Super pomysł. Gratuluję. Chciałabym skorzystać z Pani pomysłu. Czy mogę prosić o udostępnienie? franus90@interia.pl Pozdrawiam Anna Franus

    OdpowiedzUsuń
  30. Pani Adrianno ,świetny pomysł ;)
    Widać, że koncepcja kart świetnie przemyślana, jestem pod wrażeniem.
    Prosiłabym o udostępnienie na e-mail: monika.m.kwapisz@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Starałam się dopracować je w każdym calu. Cieszę się, że to widać. Proszę zajrzeć do poczty:-)

      Usuń
  31. Czy mogę i ja poprosić? :-) joanna.kowalewska@hotmail.com
    Są rewelacyjne!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Usunęłam powielone komentarze. Dziękuję - zajrzyj do poczty ;-)

      Usuń
  32. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  33. Świetna pomoc. Czy również mogę prosić? agga33@tlen.pl Pozdrawiam,

    OdpowiedzUsuń
  34. Ja również poproszę o udostępnienie tych rewelacyjnych pomocy, sylak@interia.pl.
    dziękuję i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  35. Sporo tych komentarzy. Super pomoc. Jeśli można,poproszę koziki@interia.pl









    OdpowiedzUsuń
  36. Jest Pani rewelacyjna. Taki pomysł tak naprawdę to 2 w 1 logopedia i edukacja. Super sprawa. Jeśli można i to nie kłopot poproszę obrazki na mejla, zacznę ćwiczyć moimi 6 latkami. Pozdrawiam. Marta. :-)
    mcichoniec@onet.eu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :-) dziękuję. Nie da się oddzielić logopedii od edukacji, dlatego moje pomoce mozna wykorzystać nie tylko w gabinecie logopedycznym. Zajrzyj do poczty ;-)

      Usuń
  37. Bardzo fajna ta pomoc! Czy również mogłabym prosić o udostępnienie? only88@wp.pl. Z góry dziękuję i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  38. Pomoce genialne w swej prostocie :) poproszę i ja gosia.szulczyk@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  39. Wspaniałe!!! Czy mogę również prosić o udostępnienie? evejohanna@gmail.com
    Z góry dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  40. Ja również obserwuję od pewnego czasu Pani, a w zasadzie Waszego bloga;) Mam córeczkę w tym samy wieku z wadą słuchu, więc pomoce i inspiracje genialne;) Jeśli można, również proszę: aisza196@interia.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę nas podglądać i korzystać ;-) :-) zajrzyj do poczty ;-)

      Usuń
  41. Dzień dobry, czy i ja mogę prosić o pomoce??/Są genialne!!!!! gabisia007@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  42. Bardzo ciekawe pomoce. Czy mogę też liczyć o przesłanie kart ;-)
    lonca1@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  43. Bardzo dziekuję za ten pomocny wpis. Karty są proste ale genialne ja również poproszę - katarzyna_wolowczyk@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  44. Swietna pomoc;))czy moglabym prosić o udostępnienie? paulusiabizo92@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  45. Karty mega ułatwiają pracę :) będę wdzięczna za udostępnienie (ania.superson@gmail.com)

    OdpowiedzUsuń
  46. Ma Pani niesamowite pomysły :) gratuluję! :) czy również mogę prosić o takie karty? z góry dziękuję serdecznie :) pozdrawiam! kasia11_04@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  47. Super pomysl. Chetnie wyprobuje ze swoim synkiem. Moge prosic o karty? annakatuc@wp.pl z gory dziekuje

    OdpowiedzUsuń
  48. Świetny pomysł! Czy również mogę prosić o przesłanie kart? agula605@wp.pl
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  49. bardzo przydatna i ciekawa pomoc. Czy mogę prosić o materiały? i.janus@interia.pl pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  50. Świetna pomoc, mogę również prosić?? Z góry bardzo dziękuje. tyska88@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  51. Bardzo fajna ta pomoc! Czy również mogłabym prosić o udostępnienie? fijolek21@wp.pl. Z góry dziękuję i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  52. Również jestem zachwycona, nie tylko tymi, ale wszystkimi kartami i jeśli można, to prosiłabym o przesłanie na pocztę justynakedzia@vp.pl. Z góry dziękuję i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  53. Super! Z góry dziękuję za przesłanie matyja.barbara@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  54. Właśnie natknęłam się na pani stronę i potwierdzam słowa moich poprzedniczek. Czy mogę też dołączyć do grona oczekujących na karty do ćwiczeń słuchu f. i kart do ćwiczeń w czytaniu? kwanika1@vp.pl Z góry dziękuję i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  55. Witam, Super pomoc, ma Pani fajne pomysły, czy mogę też prosić o udostępnienie? :) pozdrawiam :) gorny.beata@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  56. Super, suuuper. I jeszcze raz suuuuuuuper czy ja też mogę slicznie prosić o pomoce bardzo nam się przydadzą, pracujemy nad tym slyszeniem ale dosc nieporadnie w odróżnieniu od Jędrusia mamy 4,5 roku :)
    magda.kusss@gmail.com
    Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  57. Witam, proszę o wysłanie pomocy na mail lucia3@interia.pl
    dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  58. Świetna pomoc. Proszę o udostępnienie (iza700@wp.pl). Z gòry dziękuje i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  59. Bardzo pomysłowa pomoc, proszę o udostępnienie bstepien@o2.pl
    Czy do głosowania ma Pani również coś ciekawego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Proszę bardzo - wysłane. O głoskowaniu odpisałam w poczcie.

      Usuń
  60. Chciałam się pokusić i zrobić własne, ale niestety jako mama dwojga szkrabów już nie znalazłam czasu, czy mogę prosić o udostępnienie?
    jagoda-malinka@wp.pl
    nie znalazłam nic o ćwiczeniach przy krótkim wędzidełku, czy może coś Pani zaproponować :)
    pozdrawiam
    Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Proszę bardzo - wysłane. O wędzidełku niebawem pojawi się wpis ;-)

      Usuń
  61. Świetna strona! Również poproszę na agik9@op.pl

    OdpowiedzUsuń
  62. bardzo fajne pomoce!:) Jeśli można również poproszę o karty
    sok.ola2410@gmail.com. Dziekuje i pozdrawiam!
    Ola

    OdpowiedzUsuń
  63. Pani Adrianno całkiem przypadkiem trafiłam na Pani blog i jestem zachwycona pomysłami i oczywiście pomocami. Zainspirowała mnie Pani do tworzenia własnych pomocy dydaktycznych. Okazuje się, że nie trzeba wydawać dużych pieniędzy, aby stworzyć własną „kolekcję” do pracy. Będę bardzo wdzięczna za przesłanie mi tej pomocy na adres mdorotaq@wp.pl
    Pozdrawiam serdecznie i z góry dziękuję ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa. Cieszę się, że moje pomysły mogą kogoś inspirować. Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  64. Dzień dobry! Czy również mogłabym poprosić o karty? Pozdrawiam acegielka@interia.pl

    OdpowiedzUsuń
  65. Dzień dobry :)
    Natrafiłam na Pani bloga i również jestem zachwycona Pani pomysłami.Sama jestem nauczycielem i wciąż szukam inspiracji dla moich dzieciaków.Bardzo dziękuję za wspaniałe pomysły, które oczywiście wykorzystam. Jeśli można to również proszę o przesłanie pomocy.Będę ogromnie wdzięczna.Pozdrawiam. izamisztal1@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ;-) Miło być czyjąś inspiracją ;-)Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  66. Witam! Cieszę się, że natrafiłam na Pani stronę. Myślę,że Pani pomysły ogromnie przydadzą mi się w pracy (jestem nauczycielem). Stale szukam czegoś, co będzie naprawdę atrakcyjne dla dzieci. Jeżeli jest taka możliwość, to również proszę o przesłanie kart. Pozdrawiam. iwona17@opoczta.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi - bardzo dziękuję ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  67. Witam:) Podobnie jak koleżanka bardzo się cieszę, że trafiłam na Pani stronę. Pani pomysły przydadzą się i w mojej pracy (jestem wychowawcą kl.1 - 6latki), bardzo proszę o przesłanie kart. Pozdrawiam:) mariola_24@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi - bardzo dziękuję ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  68. Witam,
    i ja poproszę.
    Wygląda na to że mój 5-latek (zerówka przedszkolna) tego nie łapie.
    Ewa
    (s_ewa wp.pl)

    OdpowiedzUsuń
  69. Witam, dopiero jestem w procesie odkrywania Pani strony, bardzo udane posty, dziękuję! I proszę o przesłanie materiałów: obarabash@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  70. Witam. Ja też proszę o przesłanie kart na adres iwonka83_24@poczta.onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  71. Witam serdecznie. Podziwiam! Bardzo kreatywne pomoce i takie tanie :)

    Poproszę o przesłanie kart na adres kajtusia1@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  72. Bardzo dobry pomysł na ćwiczenia przez zabawę. Poproszę o pomoc na maila: iwonadabrowska@opoczta.pl
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  73. Super pomysł na ćwiczenia. Proszę o udostępnienie.
    s_magda_s@op.pl

    Pozdrawiam serdecznie, Magda

    OdpowiedzUsuń
  74. Super post, proszę o udostępnienie kart, mam nadzieję że mojemu sześcioletniemu synkowi i mnie pomogą przebrnąć przez naukę czytania która mu wcale nie wychodzi mimo mojego dużego nakładu sił i czasu:-( Pozdrawiam monikah42@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  75. Bardzo spodobał mi się ten pomysł, poproszę o pomoc na emaila: wiolkas@wp.pl
    pozdrawiam Wioletta

    OdpowiedzUsuń
  76. Witam
    czy mogłabym także prosic o te karty świetna pomoc
    Z góry dziękuję aga.emilka@onet.eu
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  77. Wspaniała pomoc, czy mogę prosić o te karty? dziękuję...
    i.d4@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  78. Chętnie skorzystałabym z tej pomocy. Mój mail miraj@gazeta.pl
    Z góry bardzo dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  79. Wspaniały pomysł już wiem jak ćwiczyć słuch u córki niestety to trudna przeprawa dla niej jeśli można to proszę o przesłanie kart wioleta.ossowska@wp.pl dziękuje

    OdpowiedzUsuń
  80. świetne zajęcia i cudowna nauka a buźki rewelacyjne a czy ma Pani jeszcze siłę na podesłanie kart asiasz21@onet.eu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
    2. Te pomoce są super!!! Bardzo proszę o podesłanie. Pozdrawiam

      Usuń
  81. Rewelacyjna, praktyczna pomoc! Jeśli można jeszcze prosić o karty: margodlew@vp.pl

    OdpowiedzUsuń
  82. Pomoc BARDZO by się nam przydała :)
    poproszę jeśli można: anna.stankiewicz00@gmail.com

    Serdecznie dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  83. Jeśli mogę prosić? kasperek_30@go2.pl

    OdpowiedzUsuń
  84. Pomysł super :) Czy mogę prosić o karty zozol114@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  85. Przyznaję się bez bicia, że wykorzystuję Pani pomysły na swoich zajęciach. To niesamowite, że takie fajne, atrakcyjne i użyteczne pomoce można wykonać za pół darmo. Czy mogę również prosić o przesłanie kart na pocztę: violette22@wp.pl?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę ;-) Proszę z nich korzystać ile się da ;-) Powinny być już w poczcie ;-)

      Usuń
  86. Witam
    Bardzo mi się podobają Pani pomysły i często z nich korzystam. Czy jest możliwość przesłania kart na pocztę: plewinska_a@o2.pl.
    Z góry dziękuję i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  87. Bardzo fajne karty pracy, czy mogłabym prosić o przesłanie na adres annastachowiak@poczta.onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  88. Super pomysł,jezeli jeszcze Pani udostępnia swoje karty pracy to poproszę 😊 kozuchmarta@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  89. Aleksandra: świetny pomysł :) rewelacyjny, czy mogłabym również prosić o przesłanie dla mnie kart pracy, aleksandraryt@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  90. W wolnych chwilach zaglądam na Pani bloga i za każdym razem odkrywam kolejne fascynujące pomysły i powstające z nich rewelacyjne pomoce. Jeśli istnieje możliwość ich udostępnienia to serdecznie proszę o przesłanie na adres monik.grzelak@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  91. Jest pani świetna w tym co Pani robi. w wolnej chwili prosze o przesłanie kart ewa_kurczyk@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi to czytać ;-) Dziękuję. Proszę zajrzeć do poczty.

      Usuń
  92. Czy mogę prosić o wysłanie w wolnej chwili na kasia_sztybor@wp.pl? Naprawdę świetny pomysł

    OdpowiedzUsuń
  93. A czy ja mogłabym też poprosić? anna40008@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  94. Witam serdecznie :) Nieśmiało chciałabym prosić o udostępnienie kart... :)agania77@inetria.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Śmiało trzeba prosić ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  95. Właśnie mam podopiecznego, z którym ćwiczę słuch fonemowy i będę wdzięczna za udostępnienie kart :) Pozdrawiam jjagiella@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli - przydadzą się ;-) Powinny być już w poczcie ;-)

      Usuń
    2. Świetna pomoc :) sabina.biskup@interia.pl

      Usuń
  96. Witam, świetna strona i świetny pomysł. Poproszę o przesłanie ilustracji dominikacieslar@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  97. Wspaniała pomoc do ćwiczenia słuchu fonemowego -jeśli mogę, to bardzo poproszę :) karolinasiedlaczek@poczta.fm

    OdpowiedzUsuń
  98. Wspaniała pomoc, poproszę o przesłanie kart. Z góry dziękuję i pozdrawiam.
    julciaagaj@interia.pl

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje słowa ;-) Są inspiracją do mojej dalszej pracy ;-)