W Pracowni Terapeutyczno-Artystycznej "Adrianna"
znajdziesz następujące formy diagnostyczno/terapeutyczne:
1. Diagnoza neurologopedyczna:
- wywiad z rodzicem (w przypadku dziecka),
- wywiad z pacjentem/opiekunem (w przypadku osoby dorosłej),
- badanie sprawności narządów artykulacyjnych,
- orientacyjne badanie słuchu,
- badanie słuchu fonemowego,
- badanie słownika czynnego i biernego,
- badanie zdolności werbalizowania pojęć,
- ocena jakości/czystości artykulacji,
- usuwanie wad wymowy wszelkiego rodzaju
- sygmatyzm -
- parasygmatyzm -
- rotacyzm -
- pararotacyzm -
- lambdacyzm -
- kappacym -
- gammacyzm -
- mowa bezdźwięczna -
- nosowanie -
3. Terapia zaburzeń mowy i komunikacji:
- usuwanie lub złagodzenie zaburzeń mowy i komunikacji u dzieci i dorosłych,
- zajęcia prowadzone są w formie indywidualnych spotkań,
- celem spotkania jest nawiązanie kontaktu z dzieckiem/doroslym, wywołanie spontanicznej artykulacji, praca nad rozwojem mowy, eliminacja niechęci do mówienia, bogacenie slownika czynnego i biernego.
do głównych zaburzeń mowy należą:
4. Wczesna profilaktyka logopedyczna - wspomaganie rozwoju mowy (dzieci 2-3 letnie)
- rozwijanie (w zabawie) umiejętności komunikacyjnych, językowych i artykulacyjnych dziecka,
- ćwiczenia ortofoniczne, czyli specjalnie organizowane ćwiczenia zmierzające do doskonalenia u dzieci akustycznej percepcji i kinestetycznej produkcji słowa, co wymaga dobrze wygimnastykowanych narządów mowy.
- ćwiczenia słuchowe z wykorzystaniem bodźców niewerbalnych,
- ćwiczenia z wykorzystaniem dźwięków mowy,
- ćwiczenia rozumienia wypowiedzi,
- ćwiczenia pamięci słownej,
- ćwiczenia rozwijające słownictwo,
- ćwiczenia w budowaniu zdań i wypowiedzi,
- ćwiczenia oddechowe, głosowe,
- ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.
5. Terapia surdopedagogiczna z wychowaniem słuchowym obejmuje ćwiczenia:
- stymulujące ogólny rozwój dziecka z wadą słuchu,
- nadawania znaczenia dźwiękom,
- lokalizacji źródła dźwięku, rozpoznawania cech dźwięku,
- rozpoznawania i odtwarzania rytmów,
- rozwijające słuch fonemowy i fonematyczny,
- koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej,
- kształtujące mowę dziecka z zaburzeniami słuchu,
- rozwijające zasób słownika czynnego i biernego,
- doskonalące umiejętności gramatyczne i leksykalne,
- doskonalace sprawność artykulacyjną,
- kształtujące umiejętność wypowiadania się,
Zajęcia dostosowane są do wieku i umiejętności dziecka.
Celem zajęć jest
- dostosowanie umiejętności komunikacyjnych,
- wzbogacanie słownictwa,
- poprawne posługiwanie się językiem polskim w mowie i piśmie,
6. Terapia dysleksji, dysortografii.
- terapia dysleksji przeznaczona jest dla uczniów mających specyficzne problemy z czytaniem i pisaniem,
- terapia dysortografii przeznaczona jest dla osób mających specyficzne problemy w poprawnym pisaniu mimo znajomości zasad ortograficznych,
7. konsultacje logopedyczne:
- przeznaczone są dla rodziców
Podczas konsultacji:
- wyjaśniam istotę zaburzenia jakie ma dziecko,
- wyjaśniam istotę terapii,
- wskazuję cel kontynuacji pracy terapeutycznej w domu,
- przedstawiam formy i metody pracy z dzieckiem w domu,
- nie diagnozuję dziecka (diagnoza jest osobną formą pracy).
Zapraszam
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję za Twoje słowa ;-) Są inspiracją do mojej dalszej pracy ;-)