wtorek, 30 czerwca 2015

Zamykamy lato w słoikach - praca nad rozwijaniem mowy.

Nadeszło lato, a z latem sezonowe owoce, czyli fajny materiał do ćwiczeń słownikowych.

Przygotowałam:
- ilustracje owoców: jabłko, wiśnia, malina, truskawka,
- etykiety z nazwami owoców,
- ilustracje opakowań szklanych używanych do przechowywanian zapasów na zimę,
- etykiety z nazwami opakowań (z uwzględnieniem rozmiaru naczyń),
- ilustracje klasycznych przetworów owocowych: dżem truskawkowy, kompot jabłkowy, konfitura wiśniowa, nalewka wiśniowa, sok malinowy,
- etykiety z nazwami przetworów,
- etykiety z definicjami przetworów,
- ilustracje etykiet naklejanych na słoiki/butelki,
- etykiety ze zdaniami rozbudowywanymi o jedno słowo.

Celem ćwiczenia:
- ułożenie ilustracji zgodnie z treścią zdania,
- ćwiczenie kojarzenia,
- ćwiczenie zapamiętywania,
- bogacenie słownika,
- ćwiczenia w różnicowaniu: duży - mały,

Przebieg ćwiczenia: (moi pacjenci czytają i dość dobrze rozumieją tekst czytany)

Przygotowanie:

1. Rozkładam ilustracje owoców, pacjent dokłada etykiety odczytując je.




2. Rozkładam ilustracje naczyń - pacjent dokłada etykiety odczytując je.


3. Rozkładam ilustracje przetworów - pacjent dokłada etykiety odczytując je.


Dokładam u góry etykiety (na słoiki/butelki) z nazwami przetworów.

Ćwiczenie właściwe:

Gdy już mamy wszystko przygotowane wybieram pierwszą ilustrację owoc: jabłko.

Pytam, które przetwory robimy z jabłka (dodatkowym ułatwieniem jest rysunek owocu przy wszystkich przetworach).

Pacjent wybiera właściwy obrazek - kompot jabłkowy.

Wspólnie odczytujemy definicję kompotu - sposób wytwarzania.


Pomagam w czytaniu podpowiadając pierwsza sylabę, czasem drugą. 
Pacjent dokańcza wyrazy sam.

Mamy ułożone ilustracje: jabłko, kompot jabłkowy.


Odczytujemy pierwsze zdanie - analizujemy treść, pacjent wybiera i dokłada naczynie.


Odczytujemy drugie zdanie - analizujemy treść wybierając właściwe naczynie - jeśli pacjent wybrał za pierwszym razem mały słoik, musi go wymienić na właściwy.


Odczytujemy trzecie zdanie - analizujemy treść wybierając etykietę.




Sprawdzamy, czy wybrane ilustracje są dokłanie tymi, jakie są zawarte w treści zdania.

Analogicznie pracujemy nad przetworami z pozostałych owoców.

Zakończenie ćwiczenia:
Do każdego owocu na ilustracji dokładamy ilustracje z przeciętym owocem



Ćwiczenie jest lubiane przez panie, panowie też sobie radzą ;-)

Pan R. układa od razu według treści ostatniego zdania.
Pani M. układa po kolei, wydłużając zdanie o kolejny wyraz.


Kto zgadnie jakie przetwory wzbudzają największe emocje?



PS. Wersja dla dzieci jutro:-)
Tak jak myslałam - są kłopoty z fotkami memory. 
Musimy to zrobić na dwie ręcę.
Jutro zdradzę szczegóły ;-)

3 komentarze:

  1. No bomba! Siedzę i przeglądam Pani blog raz po raz i ciągle znajduję jakieś hity! Gratuluję pomysłowości i kreatywności. Wiem jak dużo czasu zajmuje skonstruowanie sensownej pomocy.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje słowa ;-) Są inspiracją do mojej dalszej pracy ;-)