niedziela, 9 października 2016

Po konferencji "Wczesna interwencja logopedyczna na Pomorzu - stan aktualny i perspektywy rozwoju"


W sobotę brałam udział w konferencji, 
która dla mnie samej miała niezwykłe znaczenie:
uwielbiam wracać na swoją uczelnię.

Spędziłam na niej dwa razy po dwa lata.
Co prawda jeszcze wtedy w małym baraku Zakładu Logopedii
na terenie Uniwersytetu Gdańskiego.
Dziś to osobna Katedra - Katedra Logopedii.

I to jedyne miejsce, gdzie wszyscy
wiedzą, kto się uczy za tymi drzwiami:


Magiczne słowo - surdo.
Jestem surdopedagogiem.
Niewiele osób w moim otoczeniu wie, co ono oznacza.
Jestem też neurologopedą ;-)

Czekałam na tę konferencję, bo zapowiedź dawała nadzieję, 
na poznanie faktów o tym, co mnie naprawdę interesuje.


Wśród wykładowców była jeszcze dr hab. Magdalena Smoczyńska.

O ile d tej pory moim GURU od terapii była  prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, od wczoraj mam dwie GURU ;-)

Tu można posłuchać jak ciekawie mówi - na innej konferencji.

Z rzeczy, które chciałabym zapamiętać zapisuję sobie:

- w woj. pomorskiem w 2009 roku 365 dzieci było objęte Wczesnym Wspomaganiem Rozwoju, a w 2016 - 1200 dzieci.
- w zespołach WWR pracuje 950 logopedów,
- koniecznie muszę zakupić kolejny tom serii Logopedia XXI wieku:






W wielkim skrócie myślowym zapisuję sobie wyłapane myśli i wątki:

- zdaniem dr hab. M. Smoczyńskiej:

1. Z pięciorga dzieci ze zdiagnozowanym Opóźnionym Rozwojem Mowy troje będzie miało SLI.

2. "Język jest w buzi, głowie, sercu. Autystyk nie ma go w sercu (trudności w odczuwaniu), dziecko z SLI - w głowie (nie produkuje mowy), dziecko z ORM - w buzi (słaba motoryka arytkulatorów)." Kapitalnie ujęte różnice.

3. Koniecznie muszę zapoznać się z IRMIK "Słowa i gesty".

- zdaniem dr Anity Lorenz 
1. Żeby opanować komunikację należy dysponować minimum kompetencji językowych - czyli trzeba je dziecku dać. Nie egzaminujemy dziecka, tylko wyposażamy je w słowa.

2. Programowanie mowy zaczynamy od etapu gaworzenia - czyli zabaw głosowych (4-7 miesiąc życia) dzieci w normie.

3. Makroruchy zabawki użytej do terapii ilustrują i ułatwiają odpowiednie mikroruchy artykulacyjne (z metody werbo-tonalnej).

- zdaniem dr Olgi Przybyła:
1. W procesie terapii sensorycznej wazna jest rola diety. Dziecko będzie zarachowywało się inaczej na różnych dietach. Z dużą ilością węglowodanów  - gorzej. 
2. Bardzo ważna jest przemiana węglowodanowa i gospodarka fosforanowo-wapniowa.
3. Gałka oczna rozwija się do końca 1 roku życia (najbardziej intensywny etap rozwoju)

- zdaniem mgr E. Bogacz:
1. Mowa "wyrasta" z bardzo dobrego funkcjonowania mózgu.
2. Koniecznie poznać KORP - narzędzie diagnostyczne dla dzieci o 1 miesiąca życia do 9 roku życia.

Nakręciłam się energią na kolejne tygodnie pracy. 

                                 (fotografia z fanpage Piotra Kowalczuka - zastępcy Prezydenta Miasta Gdańsk)

Biblioteka Pracowni powiększyła się o nowe fajne pozycje wydawnictwa Harmonia:





Za dwa tygodnie kolejna konferencja w Gdańsku:-)

Nic na to nie poradzę, że mam głód wiedzy ;-)

Jeśli coś z tych skrótów trafiło do Ciebie  - powiedz mi o tym w komentarzu.
To miłe wiedzieć, że ktoś to czyta ;-)


6 komentarzy:

  1. Witam,również byłam na tej konferencji, byłam Pani"sąsiadką" i nawet otrzymałam wizytówkę (za co bardzo dziękuję:) po zajrzeniu na stronę jestem pełna podziwu Pani pomysłów, zaangażowania, warsztatu...jestem początkującym logopedą (zaczynam dopiero trzeci rok pracy) i zastanawiam się, czy kiedykolwiek uda mi się zdobyć taką wiedzę i umiejętności i czy w związku z tym w ogóle się do tego nadaję... pozdrawiam serdecznie, na pewno będę tu zaglądała:) I mam nadzieję - może jeszcze kiedyś do zobaczenia:)) Marta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miód na moje logopedyczne serce. Służę pomocą. Proszę zaglądać - staram się publikować swoje pomoce - łatwe do zrobienia samemu. Proszę w siebie nie wątpić - trzeba pokochać pomoc małemu dziecku i potem to już łatwe. Do zobaczenia przy okazji ;-)

      Usuń
  2. Gdzie można się dowiedzieć o konferencjach w najbliższym czasie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Otrzymuję informację z UG - byłam ich studentką. Można zaglądać na stronę http://www.fundacjafonia.pl/ - mają ciekawe szkolenia. Mogę publikować na blogu - jeśli otrzymam oferty ;-)

      Usuń
  3. Własnie spotkałam na swojej drodze zawodowej dziecko z problemem nadruchomości języka. Chłopiec rusza językiem cały czas, nie ma znaczenia czy mówi czy pisze albo siedzi i nic nie robi. Język jest w ruchu i przybiera nienaturalne pozycje. Czy to niewygaszony odruch Palmara? nie wiem , szukam jakiejkolwiek podpowiedzi. Pozdrawiam serdecznie Ula S.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mozliwe, że tak jest. Warto znaleźć kogoś od wczesnej interwencji logopedycznej - fizjoterapeutę. Mają najwiekszą wiedzę o wygaszaniu odruchów. Ja niestety ciągle szukam. Wiem z praktyki, że jeśli to niewygaszony odruch Palmara nic się nie zrobi bez jego wygaszenia.

      Usuń

Dziękuję za Twoje słowa ;-) Są inspiracją do mojej dalszej pracy ;-)