poniedziałek, 28 stycznia 2019

Łąka - odejście od wymiaru 3D do zdania - AAC.



Na jednej z grup FB znalazłam inspirację  do stworzenia pomocy,
która może pomóc moim podopiecznym 
w zapamiętaniu, że jest liczba pojedyncza i mnoga, 
a co za tym idzie - inaczej mówimy.

Co prawda pokazana pomoc autorstwa Angeliki Pozerskiej
dotyczyła innego aspektu, 
ale zainspirowała mnie, by stworzyć pomoc, 
potrzebną do ćwiczenia pojęcia liczby pojedynczej i mnogiej,
 a co za tym idzie - nazwanie rzeczownika w liczbie pojedynczej i mnogiej.

Ta sama pomoc pomoże mi też przejść od wymiaru 3D - zabawka, 
do 2D - obrazki 
i w efekcie do zdania.

Przebieg ćwiczenia:

1. Ustawiam na łące zwierzę - no dobra - łąkę udaje zielony mop ;-)
2. Budujemy zdanie na karcie pracy: Na łące jest krowa. (dziecko dokleja obrazek krowy)


3 Następnie dostawiam drugą krowę i budujemy nowe zdanie: Na łące są krowy.

4. Wskazuję dziecku na różnicę w zapisie wyrazów - jest - są, krowa - krowy.

5. Przeliczamy i mówimy: jedna krowa, dwie krowy.



Analogicznie pracujemy na pozostałych zwierzętach.



Kiedy już mamy opracowane układanie zdań
przy pomocy figurek i ...zielonego mopa udającego łąkę
odkładam zabawki,  a na łące - kartce układam ilustracje
 i zaczynamy od nowa budowanie zdań.

(tu będą jutro zdjęcia)


PS. 
Moje dzieci nie korzystają z samej komunikacji wspomagającej. 
Mają Opóźniony Rozwój Mowy lub deficyty o charakterze afatycznym. 
Takie pomoce znacznie ułatwiają nam programowanie języka.



3 komentarze:

Dziękuję za Twoje słowa ;-) Są inspiracją do mojej dalszej pracy ;-)