czwartek, 17 marca 2016

Party u Stefana - czyli ćwiczymy słuch fonemowy.


Poznajcie Stefana i jego przyjaciół:-)
Szymona, Roman, Cecyla, Cześka. 




Będą pomagali nam w ćwiczeniu słuchu fonemowego.

Wariant II (Wariant I na dole strony)
- wybieramy Stefana wg etykiety,


- wysłuchujemy głoskę [s] w jego imieniu (miejsce występowania)
- wybieramy z ilustracji warzyw i owoców takie, które mają w sobie głoskę [s]
(ale nie mają głoski [r], [sz], [cz], [c])

 

   

- wysłuchujemy kolejno układając pionki/żetony/patyczki/klocki 
która kolejna głoska to głoska [s]
 - tę poszukiwaną oznaczamy innym żetonem.

Sprawdzamy na etykiecie, czy dobrze wysłuchaliśmy miejsce głoski [s].


Analogicznie pracujemy nad Romanem
wyszukujemy go wg etykiety:



i wybieramy dla niego jedzenie (z głoską [r]) z pozostałych ilustracji:

 

 

I kiedy Roman ze Stefanem mają swoje jedzenie sprawdzamy, 
czy posiadają coś, czym mogą się poczęstować. 
Będzie to możliwe wtedy, 
gdy jakiś owoc/warzywo zawiera w swojej nazwie głoskę R i S

Do wspólnej degustacji wybieramy:

 



Do kolegów dołącza Cecyl:
(wybieramy go wg etykiety)


przynosi ze sobą 


z kim może ją zjeść?


Dokonujemy analizy słuchowej słowa 
i wysłuchujemy głoskę [c] i głoskę [r].

Tak więc przy cytrynie siadają Cecyl i Roman


Nadchodzi Szymon (identyfikujemy go wg etykiety)


Szymon ma dwa przysmaki:

 

Dokonujemy analizy słuchowej słów i do wspólnego posiłku Szymon zaprasza Romana.
(wysłuchaliśmy głoski [sz] i [r])


Ostatni królik to Czesiek
(identyfikujemy go wg etykiety)


Czesiek przynosi ze sobą:

 

Dokonujemy analizy słuchowej obu wyrazów.
Wysłuchujemy głoskę [cz] i głoskę [r].
Tak więc Czesiek zaprasza Romana.


Party u Stefana dobiega końca.

Wariant I lub podsumowanie Wariantu II:

Wyszukujemy wśród królików największego łakomczucha,
czyli królika, który zjada najwięcej smakołyków 
układając przy każdym króliku
- po kolei - przysmaki z określoną głoską 

Przeliczamy ilość smakołyków.





Największym łakomczuszkiem zostaje..... kto? 


Przypominamy dzieciom, że tak naprawdę króliki 
nie jedzą wszystkich smakołyków
użytych do ćwiczenia.
Najbardziej lubią takie przysmaki:



PS. Każda zabawa z królikami może dotyczyć czegoś innego.
W założeniach mojej autorskiej zabawy jest ćwiczenie słuchu fonemowego,
ale wariant I pokazuje również, 
że można ćwiczyć z królikiem wybraną głoskę (np. [s] lub [r])

PS. Króliki wykonane własnoręcznie na drutach 
wg projektu: Simple Stylish Makes.

Doczytałaś/doczytałeś ktoś do końca? 
Jeśli tak to czeka Cię nagroda.
Króliki robione na drutach są niedostępne, ale jeśli wiesz,
że wykorzystasz owoce plus warzywa plus etykiety królików
powiedz mi o tym w komentarzu i zaglądaj do poczty ;-)

21 komentarzy:

  1. Halo Ada :) świetne !!! bardzo mi się podoba, a dzieciakom na pewno także się spodoba !!! proste, czytelne, pięknie wykonane, super, gratuluje Ci ! będę bardzo zadowolona jeśli dostane nagrodę :) a króliki spróbuje także wykonać, będą uczyły swoja pracą :)
    Jola J
    marencja.j@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. Kolejny świetny pomysł!!! Zawsze warto zajrzeć do Pani na bloga :) Życzę dalszych wspaniałych pomysłów.
    Chetnie wykorzystam etykiety w swojej pracy, a wiec poproszę jjagiella@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję. Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję. Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  3. Świetne króliki :-D Chętnie wykorzystam etykiety.
    Pozdrawiam
    anna13-06@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję. Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  4. Wspaniałe pomoce, z przyjemnością dotrwałam do końca tekstu:)
    Poproszę o udostępnienie, wykorzystam do zabawy z córką.
    Pozdrawiam Panią
    Sylwia2318@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję. Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  5. Proszę również o te cuda:) A swoją drogą - takie świetne pomysły powinny znaleźć się w jakiejś fajnej książce o warsztacie logopedy!
    Pozdrawiam
    adamka2@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może kiedyś...Bardzo dziękuję. Proszę zajrzeć do poczty ;-).

      Usuń
  6. i ja i ja !! super sprawa! i nauka od razu jest przyjemna. Też poproszę o karty:) domanska_agata@wp.pl dziękuję i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję. Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  7. Jestem coraz bardziej zachwycona tym blogiem. Bardzo dziękuję za świetne inspiracje do zabaw z własnymi dziećmi i do pracy :) pozdrawiam, eb78@interia.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję. Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  8. Poszukują ćwiczeń i materiałów, chętnie skorzystałabym z ww. materiałów : magdalena.weiss@onet.pl
    Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję. Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  9. byłabym wdzięczna za przesłanie materiałów, są fantastyczne mona.domanska@gmail.com dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję. Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  10. JAK ZAWSZE BARDZO PRZYDATNE.
    wozniak.hania@wp.pl

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje słowa ;-) Są inspiracją do mojej dalszej pracy ;-)