czwartek, 25 stycznia 2018

W stajni Adrianny ;-)


Też tak macie? 
Przechodzicie sklepem w poszukiwaniu baterii, a wychodzicie ze stajnią?

Ja tak mam ;-)
 Często.

Tym razem nie umiałam sie oprzeć pięknej stajni i jej mieszkańcom.




Tak więc powstała prosta pomoc do budowania komunikacji zdaniowej
oraz do ćwiczenia orientacji przestrzennej.

Przy okazji ćwiczymy też małą motorykę:
- stajnia ma rozpinane suwaki,
- dach stajni zamyka się na rzep,
- koniki mają zawiązywane na szyi kolorowe chustki.




Cel zajęć:
- ćwiczenie małej motoryki,
- bogacenie słownika czynnego i biernego,
- budowanie wypowiedzi zdaniowej, czterowyrazowej,
- ćwczenia w określaniu stosunków przestrzennych,
- utrwalanie nazw kolorów: biały, czarny, brązowy,


Pomoce:
- stajnia,
- trzy konie (każdy w innym kolorze)
- ilustracje pokarmów (buraki, marchew, jabłko, siano, słoma, owies)
- karty pracy (dla każdego konia taki sam zestaw)

Przebieg zajęć:


Kiedy już obejrzeliśmy stajnię, konie, chustki 
zaczynamy ćwiczenia w bogaceniu mowy zdaniowej.

Przed stajnią rozkładam ilustracje ulubionych przysmaków koni:

słoma, owies, siano, marchew, jabłka, buraki.


Podaję dziecku pierwszą etykietkę.
Wspólnie odczytujemy zapis:
Koń je jabłko.

Dopytuję "Jaki kolor ma koń?"

Nasze zdanie brzmi teraz: Biały koń je jabłko. 


Dziecko wybiera właściwego konia i kładzie go przy właściwej ilustracji.


- pytam: "Co je biały koń?"
- dziecko odpowiada: "Biały koń je jabłko".

Mamy zdanie z czterema wyrazami :-)

Analogicznie wybieramy karty dla innych koni.

(klikając w zdjęcie powiększysz je)


Mam przygotowane karty z każdym posiłkiem dla każdego konia.



Kiedy dziecko opanuje już samodzielnie budowanie zdań
przechodzimy o poziom wyżej, czyli losujemy przypadkową kartę.



Zadaniem dziecka jest prawidłowo odczytać informację
i wybrać właściwy smakołyk dla właściwego konia.

Wylosowano taką kartę.

Dziecko odczytuje: "Czarny koń je siano." 


Układa właściwe przedmioty:


Można ćwiczyć wszystkie wyrazy, można wybrać kilka.
Ważne, by dziecko opanowało strukturę tego zdania 
i nie pomijało żadnego wyrazu.

W wersji dla dzieci czytających są jeszcze etykiety
do układania zdania.

Dziecko musi wybrać właściwe słowa i zbudować z nich zdanie.

Moje etykiety przyklejane są na rzep.

(tu będzie fotka)
===================================================



Kiedy nakramiliśmy konie możemy poćwiczyć orientację w przestrzeni.

Moja guru terapeutyczna: prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska
jak mantrę powatarzała nam:

"Nie ćwicz orientacji przestrzennej na kartce.
Znajdź pudło, misia i wtedy ćwicz"

Zatem ćwiczymy:-)

Wszystkie konie są poza stajnią. 

Wybieramy pierwszą kartkę, odczytujemy zdanie (też czterowyrazowe)
i ustawiamy właściwego konia we wskazanym miejscu.

(jeśli dziecko nie czyta - odczytuję, dziecko powtarza)


Jeśli dziecko nie potrafi okreslić przestrzeni - pomagam.

Z wylosowanych kart ustawiliśmy konie w następujący sposób.



Sprawdzamy, czy nie ma pomyłek, czy na pewno każdy koń jest tam,
 gdzie powinien być (według zapisu na karcie pracy)

Mam przygotowane karty pracy z przyimkami (obok, w, za przed), 
ale zamierzam przygotować więcej ;-)


Ćwiczymy i ustawiamy. 

======================================================

Od kilku dni w mojej Pracowni zamiast bałwanków, pingwinów
 i innych tematów zimowych
pracują konie.

Stajnia jest miękka, przyjemna w dotyku, konie też.
To naprawdę świetna zabawka za bardzo sensowne pieniądze.

Jeśli chcesz mogę podzielić się kartami pracy.
Wystarczy zostawić w komentarzu dobre słowo i adre e-mail.

PS. Stajnia kupiona w markecie sieci KIK.
Kosztowała (stajnia plus trzy konie) 34,99 zł

21 komentarzy:

  1. Kolejny doskonały materiał :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Rewelacyjna pomoc. magdalena.zalugowicz-moso@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  3. Podziwiam kreatywność. Jest Pani dla mnie wzorem. Pozdrawiam beawieost@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  4. Pani jest skarbnicą pomysłów. Świetny pomysł. pozdrawiam iza4763@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  5. Poproszę ewelina.sobolewska@vp.pl Dziękuję!💟

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  6. Poproszę kozuchmarta@gmail.com, bardzo fajne!Pozdrawiam 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  7. Kupiłam w markecie sieci KIK - kosztowała 35 zł (stajnia plus 3 konie).

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty ;-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Rewelacja. Super pomysł do zakupionej pomocy. Jeśli można poproszę koziki@interia.pl

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetny pomysł :) poproszę sabina.biskup@interia.pl

    OdpowiedzUsuń
  11. o rany! mam w domu gospodarstwo: królika, koguta, konia, krowę i gospodarza. Moje dwuletnie dziecko się tym bawi :-) i jeszcze kurę znalazłam i maskotki z Kubusia Puchatka pasują. Kradnę pomysł :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. super pomysł az chce sie juz wyprobowac dzieci w przedszkolu beda zachwycone Poprosze na meila ewela22@onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetne. Ja mam zrobioną stajnię z patyczków logopedycznych :) Z chęcią wypróbuję Twoje karty pracy. Będę wdzięczna za przesłanie na adres panika79@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  14. Uśmiecham się i po ten materiał. Dziękuję. kolegosia@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo proszę o materiał, jak zwykle rewelacyjny:) A ja biegne do KIK:) aobluska@gmail.com

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje słowa ;-) Są inspiracją do mojej dalszej pracy ;-)