Są tacy ludzie, którym praca logopedy kojarzy się z dmuchaniem na piórko.
Tylko.
Piórko w terapii logopedycznej to ważny element, ale...
Logopeda to specjalista
zajmujący się:
- kształtowaniem mowy,
- zapobieganiem zaburzeniom mowy,
- usuwaniem zaburzeń mowy.
Do zadań
logopedy należy:
- diagnozowanie dzieci i młodzieży, czyli rozpoznawanie
zaburzeń mowy,
- terapia zaburzeń mowy, czyli usuwanie zaburzeń mowy
- profilaktyka logopedyczna, czyli zapobieganie
powstawaniu zaburzeń mowy i doskonalenie mowy już ukształtowanej.
Badanie logopedyczne polega na :
- przeprowadzeniu wywiadu z opiekunem dziecka (m. in. na
temat rozwoju mowy dziecka, przebiegu ciąży i porodu);
- badaniu budowy i sprawności narządów mowy;
- badaniu słuchu fonematycznego;
- badaniu czynności nadawania (m. in. badanie
artykulacji głosek, mowy spontanicznej) i rozumienia mowy;
- badaniu funkcji połykowej i oddechowej;
Badanie może być
uzupełnione wynikami badań:
- laryngologicznych,
- foniatrycznych,
- ortodontycznych,
- psychologicznych,
- pedagogicznych,
- neurologicznych.
Po zdiagnozowaniu dziecka
logopeda opracowuje indywidualny program terapii logopedycznej.
Metody pracy,
pomoce i środki zostają dostosowane również do indywidualnych potrzeb i
możliwości psychofizycznych konkretnego dziecka.
Czas trwania terapii oraz jej efektywność zależy od
rodzaju i stopnia zaburzenia, sprawności intelektualnej dziecka, budowy i
sprawności aparatu artykulacyjnego, a przede wszystkim od współpracy terapeuty
z rodzicami, który w domu systematycznie utrwala nowo nabyte umiejętności dziecka.
Warunkiem pracy jako logopeda jest posiadanie wyższego wykształcenia o specjalności: logopedia. Jeśli ktoś skończył studia o innej specjalności może zostać logopedą, jednak musi ukończyć studia podyplomowe logopedyczne.
Może również (będąc już logopedą) zdobywać specjalizacje zawodowe: neurologopeda, surdologopeda, oligofrenologopeda (i inne) kończąc właściwe studia podyplomowe specjalizacyjne.
Studia z zakresu logopedii mają niezbędną, określoną ilość godzin. Jest to ważna informacja, bo są też studia o mniejszej ilości godzin, ale ukończenie ich daje uprawnienia tylko do prowadzenia terapii (bez uprawnień do diagnozy logopedycznej).
Tyle o zawodzie logopedy ;-) Pięknym zawodzie.
Tyle o zawodzie logopedy ;-) Pięknym zawodzie.
i jeszcze...
Kto stoi w miejscu - ten się cofa.
Logopeda nieustannie doskonali swój warsztat pracy na kursach i szkoleniach.
O tym jak doskonalę swój warsztat pracy można poczytać tu.
I teraz już można dmuchać piórka; -)
Macie swoje ulubione piórka?
Na fotce moje.
W zależnosci od tego, z kim pracuję wybieram sobie różne piórka.
1. pióra gęsie puchowe, barwione,
2. pióra perliczki, naturalnie kropkowane, barwione
3. polskie piórka kogucie siodłowe szyjne, naturalnie prążkowane, barwione
4. pióra kogucie, naturalne,
5. pióra pawie, naturalne,
6. piórka puchowe marabuta, naturalne,
Mam jeszcze piórka sójki - też moje ulubione ;-)
Czy Jędruś lubi piórka?
lubi ;-)
1. Dmuchamy tak, by piórko się wyginało od podmuchu.
2. Układamy sobie piórka na dłoni.
3. Zdmuchujemy (cicho) piórko z dłoni o wyprostowanych palcach.
4. Za każdym razem zdmuchnięciu towarzyszy uśmiech.
Po zabawie piórka pakujemy do pojemników:
Dobrze być logopedą. Można bawić się piórkami ;-)
A Mila nie umie dmuchać. Nie umiem jej zachęcić i nauczyć :(
OdpowiedzUsuńDziękuję za komentarz. Postaram się przygotować wpis, jak zachęcić dziecko do dmuchania. Specjalnie dla Mili ;-)
Usuńładne piórka ;-) my też bawimy się piórkami. Praca logopedy jest niezwykle cenna i wymaga znajomości z wielu dziedzin i wielu umiejętności. Pracując w przedszkolu zawsze"podglądałam" logopedę i wiele się dobrego nauczyłam. Panie zawsze chętnie dzieliły się swoją wiedzą i doświadczeniem. Pozdrawiam serdecznie
OdpowiedzUsuńDziękuję. Osobiście bardzo lubię, gdy w środowisku, w którym pracuję ktoś mnie podgląda. Mogę wtedy pokazać/powiedzieć jak w prosty sposób wspierać rozwój mowy.
Usuń