czwartek, 11 maja 2017

Słuch fonemowy - z kinderkami ;-)


Też tak macie?

Ćwiczycie, ćwiczycie, powinno zadziałać, ale nie działa?
Czekacie na przełom wykonując solidnie swoją pracę i nic?
Kończą się pomysły na pomoce, a widzicie, że trzeba jeszcze więcej czasu poświęcić?

Też tak miewam, a ponieważ jestem fanką doskonałego słuchu fonemowego,
 o ćwiczeniach którego pisałam tu, tu, tu, i tu
przygotowałam kolejny pomysł jak urozmaicić zajęcia.


Potrzebne nam opakowania po kinder - jajkach.



Miałaś rację - warto było je zbierać ;-)

Osobiście dziękuję mamom z grupy FB KwidzyMamki, że mnie poratowały,
bo zdążyłam swoje uzbierane wrzucić do worka z plastikami.
Zbieram dalej ;-)


Zaczynamy:

1. Na opakowaniu od jajka (w pozycji "otwarciem do góry") piszemy porządnym markerem literę wielką drukowaną).



2. Zbieramy różne przedmioty zaczynające się na taką literę (pamietajcie, że litera - to napisana, głoska - powiedziana). Omawiam z dzieckiem przedmioty, nazywamy je.



(Na fotce nie widać wszystkich przedmiotów, to część ;-) 



3. Wrzucamy wszystkie przedmioty do woreczka (u mnie magiczny worek z podwójnym dnem, ale może byc zupełnie zwykły).



4. Wyciągamy jeden przedmiot.

Wysłuchujemy pierwszą głoskę mówiąc:

To Bob.
Co słychać na początku wyrazu?
Co Twoja buzia mówi jako pierwsze?
Popatrz w lustro i posłuchaj - co jest pierwsze w wyrazie "Bob"? itp.

Wskazujemy palcami odliczając kolejne głoski, zatrzymujemy się potem na pierwszym placu (jeśli dziecko potrzebuje jeszcze podparcia konkretem (palcem)


5. Jak już ustalimy, że głoska [B] pytamy: gdzie jest jajko z literą B. Schowaj Boba do pudełka z literą B.

Jeśli dziecko nie zna jeszcze liter ja wybieram właściwy pojemnik. Mówię "to jest litera B, B jak Bob".



6. Analogicznie pracujemy na pozostałych przedmiotach.





Wersja dla dzieci, które mają jeszcze problem z wysłuchaniem głoski:

1. Kładziemy trzy przedmioty i pojemnik-jajko z napisaną literą.



2. Nazywam z dzieckiem przedmioty - mój pacjent akurat realizuje, ale warto wiedzieć, że w ćwiczeniach słuchu fonemowego ważne jest by wysłuchać, a nie, by realizować.

3. Dopytuję, na jaką głoskę jest każdy z nich.

4. Porównuję: czy orzech jest na {r}? Posłuchaj, czy moja buzia mówi [r], gdy mówię "orzech" itp.

5. Ustalamy, że z trzech przedmiotów do pojemnika pasuje ryba.



6. Dziecko wkłada rybkę, zamyka pojemnik.

7. Analogicznie pracujemy na pozostałych przedmiotach.


Wersja dla dzieci, które radzą sobie dobrze z pierwszym ćwiczeniem:

Dokładam pojemniki z zapisanymi dwuznakami i zmiękczeniami
(tu jeszcze pracuję nad zebraniem przedmiotów), ale kilka już mam ;-)
fotki niebawem ;-)



--------------------------------------
Cała pomoc zapakowana w pojemnik, łatwa do przechowywania i transportu.
Pojemnik do nabycia w Peppco.



Tu zestaw moich przedmiotów (część) bo resztę pokażę jutro - urok posiadania dwóch gabinetów w dwóch miastach.


A- arbuz,
B - Bob,
C - cukierek
E- elf,
F - frotka
G - gaśnica
H - hipopotam,
I - irysek
J - jajko
K - koń
L- lew,
Ł - łyżka (nie ma na zdjęciu)
M - małpa
N - narty
O - orzech
P - ptak
R - ryba
S - słoń
T - tasiemka (nie ma na zdjęciu)
U - literka u (piankowa)
W - wełna
Z - zapałka
Ź - żrebak (nie ma na zdjęciu)
Ż - żaba

SZ - szalik (nie ma na zdjęciu)
CZ - czapka (nie ma na zdjęciu)
DŻ - dżkokejka (nie ma na zdjęciu)
DZ - dzwonek
DŹ - dźwig
Ś - świeczka
Ć - ćma - (nie ma na zdjęciu)


----------------------------------------------------------------


Mój czterolatek jest obecnie zafascynowany literami.
Nieustannie wysłuchuje pierwsze głoski, choć na razie są to częściej sylaby.
Ta pomoc ułatwi nam oddzielenie głoski od sylaby na potrzeby wysłuchania pierwszej głoski.


W tych ćwiczeniach oprócz słuchu fonemowgo ćwiczyliśmy jeszcze małą motorykę - otwieranie i zamykanie małych, żółtych opakowań po jajku z niespodzianką.

Zbierajcie opakowania.
 Niebawem następny wpis jak zrobić fajną pomoc z tych opakowań.

Jeśli Ci się spodobało - zostaw komentarz. 

Bardzo lubię, gdy ktoś pisze, że moje wpisy pomogły mu spojrzeć
 na trudności swojego dziecka/czy podopiecznego.




6 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawa pomoc. Jajka niespodzianki maja wiele zastosowań, ale tak wyczerpującego opisu jeszcze nigdzie nie znalazłam.
    Życzę dalszych pomysłów do naszych inspiracji
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuję ;-) Lubię pracować z dziećmi i lubię, gdy one to lubią. Kinderki to wdzięczny materiał do pracy ;-)

      Usuń
  2. Dziękuję za inspirację. Do tej pory wykorzystywałam jajka klasycznie:groch, piasek,kasza itp..a tu taki ciekawy pomysł.
    Pozdrawiam
    Ania Sz - W

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Cieszę się, że mogłam Cię zainspirować ;-)

      Usuń
  3. Super pomysł zawsze to cos innego/nowego. Ja wykorzystuję te zabaweczki do cw. pamieci sluchowej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :-) Każdy pomysł, by ćwiczyć jest na wagę złota ;-)

      Usuń

Dziękuję za Twoje słowa ;-) Są inspiracją do mojej dalszej pracy ;-)