piątek, 26 lutego 2016

Kameleon - czyli dzielenie na sylaby wyrazów czterosylabowych.


Mamy w domu zabawkę.
Zieloną.



Jędruś od zawsze przekręcał jej nazwę.
Głównie mówił "kamelon".

Nie on jeden ma trudności z prawidłową realizacją wyrazów
 o większej ilości sylab.

Przypadkiem wpadłam w sieci na blog "Zainspiruj Malucha"
a na nim cudnie opracowany materiał do zajęć.
Nie byłabym sobą, gdybym nie skorzystała.

Stworzyłam zajęcia dla Jędrusia ;-)

- Pobrałam, zalaminowałam i rozcięłam karty.
- Wydrukowałam wyszperane w sieci zdjęcia prawdziwych kameleonów.
- wydrukowałam etykietki z wyrazami czterosylabowymi,
-wydrukowałam obrazki z czterosylabowymi wyrazami.
- wyszukałam i wydrukowałam wierszyk,
- wydrukowałam kolorowankę.

Moja zabawa z synkiem wyglądała tak:

1. Postawiłam na stoliku naszą figurkę.

2. Rozłożyłam przed synkiem zdjęcia prawdziwych kameleonów. 
    Oglądaliśmy każde zdjęcie osobno.



Potrafią być śliczne, prawda?

3. Przeczytałam Jędrkowi wierszyk.


Porozmawialiśmy sobie o kłopotach kameleona z wierszyka.

4. Położyłam przed Jędrusiem 4 zdjęcia.



4. Mówiliśmy wyraz "kameleon" dzieląc go na sylaby.

Pokazywałam palcem kolejny obrazek wypowiadając kolejna głoskę.



    Jędruś kładł rączkę na kolejnym zdjęciu mówiąc kolejną sylabę.

[KA]


[LE]



   W ten sam sposób ćwiczyliśmy wyrazy:
  telewizor, Calineczka, klawiatura, dziękujemy,samochody, betoniarka.


  (przygotowane na ilustracjach - czterosylabowe)
Pod obrazkiem żetony/nakrętki
 do dotykania paluszkiem podczas realizacji sylaby)





5. Przeszliśmy do ćwiczenia percepcji wzrokowej.
    Położyłam przed Jędrkiem 3 karty z kolorowymi listkami.
   Zadaniem Jędrka było dobranie właściwych kameleonów,
które  ukryją się pod takim listkiem jak one same.
   Gdy zrozumiał zasady gry zwiększyłam ilość liści i kameleonów.


   Zadanie wygląda na łatwe
   ale wielokolorowe ramki utrudniają
 zapamiętanie kolorów kameleona.


   Grę można pobrać stąd ;-)

Autorka używa do zabawy całych kart
wybierając właściwego kameleona pod listek.



6. Położyłam przed Jędrkiem kolorowankę.


Patyczkiem higienicznym odbijaliśmy kropeczki 
tworząc bardzo kolorowego kameleona.




Gdy wyschnie nasz kameleon wrzucę finałową fotkę ;-)



7. Wykonaliśmy wspólnie kameleona z trąbki urodzinowej ;-)



wg projektu znalezionego tu:



Nasz kameleon pomagał Jędrusiowi regulować siłę wydechu.




Cel tej zabawy to:

1. Ćwiczenie słuchu fonemowego
 - wysłuchiwanie sylab w wyrazach 4-sylabowych.

2. Ćwiczenie percepcjo wzrokowej.

3. Ćwiczenia małej motoryki (malowanie)
wraz z orientacją w przestrzeni (pilnowanie, 
by kropeczki były w kolorowance, a nie poza nią.

4. Ćwiczenia oddechowe - regulacja siły wydechu.

To był bardzo fajny dzień.

Czy muszę mówić, że zamarzył mi się taki żywy zwierzak w domu ?

Doczytał ktoś do końca?
Za każdym razem zakładam, że to będzie krótki wpis ;-)

Jeśli jeszcze nie oddałaś/nie oddałeś głosu na mój blog
w konkursie BLOG ROKU
zrób to teraz.

Głosowanie trwa do 1 marca - do godz. 12





3 komentarze:

  1. Witam, czy Pani też miała problem z kameleonem, iż nie były one dokładnie wpasowane pod dziurkę i przez to całe nie są widoczne, czy trzeba samemu dociąć dziurę w listku? z góry dziękuję za odp.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak - kameleony są ciut przesunięte względem dziurki, ale mnie to specjalnie nie przeszkadzało. Przesuwałam kartę z dziurką tak, by kameleon był w okienku widoczny. W innych wariantach układam je tak, że właśnie całego nie widać.

      Usuń
  2. Raz jeszcze dziękuję za wyjaśnienia:)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje słowa ;-) Są inspiracją do mojej dalszej pracy ;-)