niedziela, 23 sierpnia 2015

Gaderypoluki :-) czyli zabawa z szyfrem ;-)


Był taki szyfr na zbiórkach harcerskich. 
Nazywał się GA-DE-RY-PO-LU-KI.
Kto pamięta?

Dziś nie o nim, ale też w klimacie szyfrów.

Inspiracją do nowej pomocy w Pracowni był wpis na blogu Zakręcony belfer .
Bardzo dziękuję ;-)

Przypomniałam sobie, że mam fajne pudełka pieczątek
zakupionych jakiś czas temu w markecie.



Nie byłabym sobą, gdybym nie wykorzystała popołudniowej drzemki Juniora...

Będzie to prosta pomoc ćwicząca automatyzację głoski w logotomach, 
ale przy okazji:
- utrwali znajomość samogłosek,
- utrwali nazwy kolorów,
- rozćwiczy słuch fonemowy,
- usprawni percepcję wzrokową, koncentrację uwagi i małą motorykę.

Potrzebne nam:
- 6 pieczątek  - dla każdej samogłoski inna,
- 1 pieczątka dla ćwiczonej głoski,
- karty wzorów,
- kartki do odbijania,
- tusz do pieczątek,
- mokre chusteczki, by wyczyścić palce (zawsze się pobrudzą ;-) )

Przebieg ćwiczenia:
(zakładam, że ćwiczona głoska jest już ustawiona i prawidłowo realizowana w izolacji)


1. Prezentuję dziecku kartę z samogłoskami. Omawiamy przypisaną każdej samogłosce pieczątkę.






Dziecko dostaje swoją kartę z samogłoskami.

2. Odbijamy z dzieckiem komplet wszystkich pieczątek pod każdą samogłoską.
3. Przypomnam dziecku prawidłową artykulację głoski [s]. Wyszukujemy pieczątkę, która ma tę głoskę w nagłosie.
4. Prezentuję dziecku kartę do ćwiczeń głoski [s] w nagłosie wyrazowym.


5. Zadaniem dziecka jest rozszyfrować głoski ukryte pod rysunkiem pojazdu. Dziecko realizując głoskę odbija sobie w zeszycie lub na kartce taki sam układ pojazdów jednocześnie pilnując takiej samej kolorystyki.

6. Po opanowaniu głoski [s] w nagłosie wyrazowym prezentuję dziecku kartę ćwiczeń do głoski [s] w śródgłosie.

7. Ponownie dziecko ćwiczy artykulację odbijając sobie taki sam układ pojazdów, wybrzmiewając przypisane im głoski i pilnując kolorów podanych we wzorze.

8. Czas na głoskę [s] w wygłosie i kolejną kartę ćwiczeń


9. Dziecko podobnie jak przy poprzedniej karcie ćwiczy odzworowywanie układu pojazdów.

Na ten moment opracowałam sobie wzory dla chłopców  - materiał dla głoski [s].


Mam przygotowane karty dla głoski [sz] i głoski [l].



Mam też inny zestaw pieczątek - bardziej pasujący dla dziewczynek, 
więc lada moment zrobię sobie damską wersję ;-)

Na koniec zajęć umieszczamy w zeszycie materiał do ćwiczeń w domu:




PS. Używam w ćwiczenia zestawienia głosek [SI], ale pilnuję, by dziecko wymawiało je jak Sindbad, czy sinus, nie [ś], tylko [si]. Można z tego połączenia zrezygnować, jeśli dziecko nie potrafi tak realizować głoski.


Jak poradził sobie Jędrulek?
Dla niego samo kodowanie było za trudne.

Początkowo odbijaliśmy sobie wszystkie autka nazywając je i omawiając co robią.







Potem Jędruś odbijał pojazdy według wzoru.





Poradził sobie ;-)


Można wykorzystać swoje dowolne pieczątki. 


Gdyby ktoś chciał kartę z samogloskami - służę pomocą. 
Moje samogłoski są kolorowane czerwonym mazakiem. 
W oryginale mam przygotowane kontury samogłosek.

6 komentarzy:

  1. Bardzo dobry pomysł :)
    Pozdrawiam.
    Zakręcony belfer

    OdpowiedzUsuń
  2. oooooooo... pamiętam i jeszcze PO-LI-TY-KA-RE-NU biegał człowiek w szarym mundurku... z alfabetem morsa na pasie...
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :-) pamiętam kilka innych i te emocje towarzyszące szyfrowaniu informacji o zbiórce ;-) To były piękne czasy...

      Usuń
  3. poprosimy i tę kartę oraz te do głosek l i s jagoda-malinka@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam a ja poproszę o wszystkie możliwe pomoce : )z góry dziękuję i pozdrawiam. izamisztal1@gmail.com

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje słowa ;-) Są inspiracją do mojej dalszej pracy ;-)