piątek, 11 sierpnia 2017

Smacznego ;-) - czyli zajęcia z jedzeniem ;-)


Moim ulubionym tematem do rozpoczęcia kontaktu z dzieckiem jest pytanie;
 - co było dzisiaj na obiad (pracuję głównie z małymi dziećmi, 
które mają obiad w przedszkolu, albo dorosłymi - też w porze po obiedzie).

Często dziecko nie wie.
Nie potrafi nazwać potrawy, nie nazywa zupy.
Zawsze jednak wie, że były naleśniki ;-) i rosół ;-)
To takie ulubione potrawy wszystkich maluszków ;-)

Wyszukałam w sieci rysunek garnka, 


ilustracje podstawowych warzyw 



i pracujemy nad:
- bogaceniem słownictwa,
- posiadaniem wiedzy o składnikach zupy,
- budowaniem przymiotnika od rzeczownika,
- wypowiadaniem wyrazów wielosylabowych.

Warto pamiętać, że nie wymyślamy zup, 
z którymi dziecko nie ma szans się zetknąć.


Ilustrację drukuję, wycinam, laminuję.
Rozkładam przed dzieckiem warzywa i nazywamy je.




Najczęściej znane to pomidor, ogórek, pieczarki,
czasem kalafior.
Najmniej znany - szczaw.

Tłumaczę dzieciom, że do zupy wkładamy wiele składników,
ale ten, którego jest najwięcej decyduje o jej smaku i nazwie.

Moje garnki mają podpisane nazwy zup.
Czytam podpis i pytam, z czego jest zupa,
która gotuje się w tym garnku.



Dziecko wysłuchuje w nazwie zupy warzywo i kładzie je na garnku.
Razem nazywamy zupę od warzywa, które zostało wybrane.
(możemy wyklaskać nazwę 
oznaczając każde klaśnięcie klockiem 
i przeliczyć ilość sylab 
- jeśli dziecko jest na takim poziomie,
 że poradzi sobie)

Rozmawiam z dziećmi o tym, które zupy lubią, które jedzą.

Czasem zdarza się, że dziecko mówi:
- a ja lubię jak w zupie jest kalafior i brokuły.
I to mnie bardzo cieszy ;-)


Na zdjęciu dziecko dopasowało wszystkie warzywa do podpisanych garnków.
Samo nazywa zupy patrząc z jakiego warzywa jest ugotowana.



Najbardziej cieszy mnie, gdy na koniec zajęć pyta mamę: 
"mamo -ugotujesz mi zupę pieczarkową?"
Wiem wtedy, że zacznie zastanawiać się, z czego jest zupa, którą je.

W ferworze prac nad zdjęciami zauważyłam, 
że nie ma jednego garnka - 
jest jeszcze zupa ogórkowa ;-)

Oczywiście tłumaczę dzieciom, 
że zupa ogrókowa jest z ogórków, które wcześniej ukiszono,
podobnie z kapuśniakiem.
Tłumaczę też, że buraczkową nazywamy barszczem,
a grzybowa jest smaczna też z suszonych grzybów.

Czasem zdarza się, że dziecko samo mówi:
- a ja najbardziej lubię rosół.
Mam wtedy dodatkowy garnek ;-)


Tłumaczę dziecku, że w rosole jest dużo ważnych warzyw, ale ważniejszy jest:


kurczak/kura ;-)

To naprawdę świetny materiał do budowania wypowiedzi zdaniowej.

Dla moich wiernych "zaglądaczy: niespodzianka - 
pakiet: warzywa, garnek bez podpisu, garnki podpisane
i pakiet warzyw plus kura ;-)

Zostaw dobre słowo w komentarzu, adres e-mail i czekaj na wiadomość ;-)

Tytułem anegdoty:
Moja córka, gdy miała 2-3-4 lata jadała tylko zupy z buraków. 
Nie do końca kojarzyła, że buraczkowa jest czerwona. 

Za każdym razem, gdy pytała 
- jaka dziś zupa?
mówiliśmy: pomidorowa - zgodnie z prawdą. 
- a z czego?
- z buraków
- a to zjem ;-)

I rosół był z buraków, i ogórkowa z buraków i wiele innych.
Wszystko po to, by zjadła.

Do dziś nam tego nie może wybaczyć ;-)

51 komentarzy:

  1. rewelacja bardzo fajny pomysł
    sleczka.beata@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa ;-) Proszę zajrzeć do poczty.

      Usuń
  2. annawarda@o2.pl
    Jak zwykle świetne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa ;-) Proszę zajrzeć do poczty.

      Usuń
  3. Super pomysł do wykorzystania w pracy z dziećmi. koziki@interia.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa ;-) Proszę zajrzeć do poczty.

      Usuń
  4. Prosty sposób a ile opowieści :) Czy mogę wysłać swój adres przez formularz kontaktowy?

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo się cieszę, że trafiłam na Pani blog. Pomoce są bardzo przydatne i ładne. Korzystałam z nich na zajęciach i dzieci bardzo chętnie pracowały. Pozdrawiam serdecznie prosząc o materiał. m.m.pawlowska@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo często korzystam z Pani propozycji ćwiczeń...i poproszę o zestaw do przygotowania zup

    pozdrawiam i.janus@interia.pl

    OdpowiedzUsuń
  7. Super pomysł, dzieci się pewnie świetnie bawią w czasie zajęć. Poproszę zestaw do przygotowania zup. Z góry dziękuję. rycek@interia.pl

    OdpowiedzUsuń
  8. Super pomysły.dały mi inspiracje. Gdyby pani chciała się podzielić będę wdzięczna. Mój adres agneska27@interia.eu polecam też swoje pomoce

    OdpowiedzUsuń
  9. Kolejny świetny pomysł! Jeśli mogę to poproszę o zestaw pomocy-moje dzieciaki na terapii ucieszą się z takiej zabawy. Pozdrawiam i dziękuję! u.szalast@interia.pl

    OdpowiedzUsuń
  10. Jestem zachwycona, nie moge sie oderwac od pani kreatywnych narzedzi logopedycznych. Prosze o material na maila alicja.dziech@gmail.com. Dziekuje i czekam na wiecej:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miód na moje terapeutyczne serce ;-) Dziękuję za miłe słowa ;-) Proszę zajrzeć do poczty.

      Usuń
  11. Wspaniałe pomysły, cudowne podejście i coraz rzadziej spotykana chęć dzielenia się wiedzą i narzędziami pracy, wszystko tak ciekawie opisane, gratuluję!!! Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla takich słów chce się publikować nowe wpisy ;-) Dziękuję;-)

      Usuń
  12. Super pomysly, dzieci nie maja szans sie znudzic i duzo korzystaja :) zapisalam sobie strone i bede zagladac :)
    moj mail nola9@gazeta.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa ;-) Proszę zajrzeć do poczty.

      Usuń
  13. Rewelacyjne pomoce, dla moich maluchów przydałyby się do bogacenia słownictwa ;) malgorzata.smietana@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa ;-) Proszę zajrzeć do poczty.

      Usuń
  14. Chętnie skorzystam z zestawu przygotowanego przez Panią, polak.malgorzata@onet.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa ;-) Proszę zajrzeć do poczty.

      Usuń
  15. Świetne zajęcia 😊
    Moj e-mail weronikaafrackowiak@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa ;-) Proszę zajrzeć do poczty.

      Usuń
  16. Świetne pomysły poproszę monza4@op.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa ;-) Proszę zajrzeć do poczty.

      Usuń
  17. Kolejny super pomysł:) Sylviajagiello@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa ;-) Proszę zajrzeć do poczty.

      Usuń
  18. Rewelacyjna pomoc. Szukałam pomysłu jak wzbogacić słownictwo i nie tylko o zupach. Dziękuję już wiem. Teraz zostało mi zrobienie jak nazywa się dana "potrawa" z jajek. Jajko sadzone, na miękko itd.😀 A o zestaw serdecznie proszę ewajaninajackowska@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo mi się spodobał ten pomysł ☺ mage_20@tlen.pl pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa - proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  20. Pomysł świetny. Podobny wykorzystuje ale na słoikach. Garnków jeszcze nie planowałam. Poproszę aneta.fronczek@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa - proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  21. Jestem bardzo szczesliwa ze znalazlam Pani blog... tyle materiałów. Proszę o materialy do obiadku dorota-przybylska@o2.pl przesylam usmiech i buziaki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa - proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  22. Jak zwykle świetnie. Poproszę o pomoc na meila akamper@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa - proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  23. Świetny pomysł na zajęcia! Mam ochotę na taki zestaw zup:) będę wdzięczna, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  24. O, to rzadko spotykane, żeby pomysły na zajęcia o jedzeniu dotyczyły czegoś więcej niż produktów gotowych! Super! Bardzo proszę o przesłanie materiałów: sylwiaszczypka@interia.pl

    OdpowiedzUsuń
  25. Fantastyczny pomysł na fajną i mądrą zabawę z dziećmi.

    OdpowiedzUsuń
  26. Super pomysł, czy mogę poprosić o ten wspaniały pakiet - agnieszka_bryla@op.pl

    OdpowiedzUsuń
  27. Ciekawa pomoc.
    aska3310@buziaczek.pl

    OdpowiedzUsuń
  28. Jeśli można to poproszę o zupowy pakiecik
    szuwarek77@gmail.com
    dziękuję

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje słowa ;-) Są inspiracją do mojej dalszej pracy ;-)