Od kilku spotkań pracuję z trzema pacjentami nad głoską [ś].
Każdy z nich jest inny i każdy inaczej zdobywa umiejętność
prawidłowej realizacji.
Jeden z nich (po opanowaniu ćwiczeń motorycznych)
najładniejszą głoskę [ś] uzyskał po samogłosce [o].
Ułożenie warg do samogłoski [o] pomogło
w prawidłowym ułożeniu języka i warg do głoski [ś].
Zatrzymaliśmy się tu na automatyzację.
W ogłoszonym na FB szybkim konkursie wzięło udział ponad 30 osób ;-)
Udało się uzbierać ponad 400 słów zawierających logotom [oś], [osi],
jednak nie wszystkie przydadzą się od razu.
Musiałam zweryfikować je i dobrać tylko takie,
które nie miały pozostałych głosek tego szeregu,
wszak my dopiero zaczynamy.
Przydadzą się na potem.
Na początek zagraliśmy w grę:
Zasada gry prosta - kto pierwszy dotrze do mety
powtarzając wyrazy, które napotyka po drodze.
Drugim utrudnieniem było wyjaśnianie słów - mój smyk ma 7 lat.
Tłumaczyliśmy sobie słowa "wznoś", "osiodłaj".
--------------------------------------------------------------
Drugie ćwiczenie było trudniejsze.
Na czerwonym kartonie naklejone były nazwy zwierząt i osób,
na białym - czynności.
Trzy kartki samoprzylepne mówiły nam,
że zdanie musi mieć przynajmniej trzy wyrazy.
Zadaniem dziecka było:
- wylosować kostką numer przypisany postaci,
- kartonik z postacią położyć na pierwszej kartce,
- wylosować biały kartonik z drugiej gromadki,
- ułożyć trzecie słowo (w miarę pasujące) do dwóch poprzednich
czyli dokańczanie zdania wymuszone kontekstem zdaniowym.
Śmiechu było sporo, bo oto:
"Prosiaku pośliń ...znaczek",
"Łosiu skoś... trawnik",
"Osiołku dośpiewaj.... kołysankę do końca".
Były też całkiem poważne:
"Janosiku osiodłaj... konia."
"Zosiu znieś....zabawki do salonu".
Materiał wyrazowy z dzisiejszych ćwiczeń
powędrował na karcie pracy do teczki chłopca.
powędrował na karcie pracy do teczki chłopca.
Czarnym kolorem oznaczone są rzeczowniki,
czerwonym czasowniki więc przy okazji ćwiczyliśmy części mowy ;-)
Wyrazy oznaczone na czarno (rzeczowniki) oglądaliśmy sobie na tablecie.
Teraz szlifuję tę pomoc, by nabrała wyglądu,
bo osoby wyłonione jako zwycięzcy wczorajszego konkursu na FB
otrzymają ją jako nagrodę, za wymyślenie słów ;-)
W ten sam sposób można budować gry do automatyzacji innych głosek,
konkretnego ułożenia.
Jestem przekonana, że po dzisiejszych ćwiczeniach
(plus ćwiczenia w domu)
na następnych zajęciach będziemy mieli porządne [ś]
występujące po pozostałych samogłoskach ;-)
Z innym podopiecznym (starszym)
dodatkowo zapisywaliśmy ułożone zdania.
Jutro kolejny dzień pełen ciekawych podopiecznych ;-)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję za Twoje słowa ;-) Są inspiracją do mojej dalszej pracy ;-)