środa, 3 lutego 2016

Ćwiczymy słuch fonemowy - pudełkami od zapałek ;-)


Bardzo lubię ćwiczenia słuchu fonemowego
(ale to już pewnie wiecie).
Pisałam o nich tu i tu.

Lubię też zabawy z pudełkami. Pisałam o nich tu i tu.

Pora na kolejne ćwiczenie - bardzo dużo prób,
 przetestowane na dzieciach pod moją opieką.
Od trzylatków po 5 klasę.
Nikt nie chciał przerwać ;-)

To moja autorska pomoc. 
Ilustracje zaczerpnięte z otchłani Internetu.
Doczytaj do końca ;-) Warto ;-)

Co trzeba kupić?
30 pudelek zapałek, karteczki (najmniejsze) samoprzylepne.

Środek pudelka wyklejamy obrazkiem.
Na pudełku naklejamy żółtą karteczkę (nie tylko klejem karteczki,
ale i zwykłym klejem, lub taśmą dwustronnie klejącą.)
Markerem czerwonym piszemy samogłoski.
W moim zestawie jest po sześć sztuk każdej z pięciu samogłosek:
A, O, U, E, I. Nie mam głoski Y, 
bo w naszym języku nie występują wyrazy
zaczynające się tą głoską.

Zaczynamy zabawę ;-)
Wariantów jest kilka  i pewnie wymyślicie swoje ;-)

Wersja I
1. Rozkładam przed dzieckiem wszystkie pudelka i ich środki.

2. Omawiamy to, co znajduje się na ilustracjach.
3. Dziecko rzuca kostką, odszukuje pudełko z wylosowaną głoską.
Moja czerwona kostka na ściankach ma samogłoski. 
Do kupienia na Allegro



4. Z ułożonych w rządek trzech pudelkach wybiera pudełko 
z wyrazem zaczynającym się wylosowaną samogłoską.



5. Montuje obie części pudełka (ćwiczenie małej motoryki).




6. Zmontowane pudełko układa w skrzynce ;-) ( na fotce inny wariant gry )


Wersja II.
Jeśli dziecko nie zna jeszcze oznaczeń literowych:
układamy wargi do głoski A (wg rysunku).

Sprawdzamy w lusterku kiedy nasza buzia wygląda tak samo:
 czy wtedy gdy mówimy: aparat, czy orka, czy ucho?

Dziecko wysłuchuje właściwy wyraz. 
Mówimy razem z dzieckiem: A jak aparat.


Dziecko układa pudełko z głoską A nad wyrazem zaczynającym się tą głoską.


Sprawdzamy w ten sposób pozostałe wyrazy. 


Po zmontowaniu pudełek - układamy je w skrzynce/pojemniku 
(kolejne ćwiczenie małej motoryki)

Żadne z moich dzieci nie wrzuca pudełek tylko je pieczołowicie
 układa.


Pomoc do oglądania swojej buzi w lusterku opisałam kiedyś na FB;

Wersja III

Z wszystkich pudelek wybieramy pudelka z określoną głoską (wylosowaną).
Zadaniem dziecka jest wyszukanie wszystkich obrazków zaczynających się taką głoską.


Po wykonaniu ćwiczenia wybieramy/losujemy następną głoskę.

Wersja IV

Możemy również dokonać klasyfikacji wg jednej cechy i posortować pudelka 
układając je pod właściwa karteczką


i posortować pudelka 
układając je pod właściwa karteczką



Wersja V
Możemy wybierać do określonego obrazka właściwe pudełko, 
lub odwrotnie - do pudełka z głoską - obrazek.


Jeśli wymyślisz i opiszesz kolejną wersje 
wpisz link do siebie w komentarzu - chętnie zobaczę ;-)

Co trzeba zrobić, by otrzymać plik z arkuszem do wydrukowania obrazków?
Zostawić komentarz - opinię o pomocy i swój adres e-mail.
To jedyna droga do zdobycia materiału obrazkowego.


45 komentarzy:

  1. Wspaniała pomysł, muszę coś takiego zrobić dla mojego Ignacego :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jako fanka losowania nie mogę się powstrzymać aby wmontować w zabawę jakiś woreczek/ kartonik i losować materiał obrazkowy - i do której samogłoski pasuje! :) Super, super suuuuper pomoc :-) !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :-) dobry pomysł. My kostką losujemy samogłoskę ;-)

      Usuń
  3. Jak zwykle pomysł świetny:-)bardzo doceniam te pomoce, które nie wymagają dużych kosztów a stanowią wielką atrakcję na zajęciach. Z praktyki wiem, że dzieci takie pomoce najbardziej lubią.joannamotyka@interia.pl

    OdpowiedzUsuń
  4. Super pomysł, przyda mi się w pracy. Wiem,że dzieciaki będą zachwycone. W prostocie jest siła.
    alicja.mamcarz@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie - w prostocie jest siła. Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  5. W erze tabletów i temu podobnych... Adrianno, szczere gratulacje za świetny pomysł. Dzieci są najlepszymi recenzentami autorskich pomocy :) U Ciebie się sprawdziło. Jestem przekonany, że u mnie również się sprawdzi i zachwyci.

    piotr7t@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piotrze - bardzo dziękuję. Twoja opinia jest dla mnie szczególne cenna. Zajrzyj do poczty ;-)

      Usuń
  6. bardzo fajna pomoc, chętnie wykorzystam ją do pracy z moimi sześciolatkami:) dziękuję za Twoje pomysły, bo mi już czasami ich brak:)
    marta-n85@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mogę pomóc ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  7. Po raz kolejny super pomysł. Gratuluję kreatywności i pasji!!! Pomoc wykorzystam z maluchami w przedszkolu i trochę starszymi z różnymi trudnościami - asiasz21@onet.eu

    OdpowiedzUsuń
  8. Super pomysł chętnie skorzystam z propozycji wioleta.ossowska2wp.pl DZIEKUJE

    OdpowiedzUsuń
  9. witam:)ja też jestem pod wrażeniem pomysłu, aćwiczenia z pudełeczkami są świetne! również poproszę marzena.mr87@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Aleksandra: Pomysły świetne, z ogromna przyjemnością wykorzystałabym zarówno do pracy ze swoją grupą w przedszkolu jak i w domu ze swoim synem, niewielki nakład finansowy a efekt z pewnością da świetne rezultaty, bardzo proszę o udostępnienie aleksandraryt@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  11. Pomysł super, dzieciaki lubią pudełka... swoją drogą to niby taakie proste, jednak nie ja to wymyśliłam;) dlatego też bardzo proszę o udostepnienie magda.gorna@op.pl

    OdpowiedzUsuń
  12. A ja mam tyle zachomikowanych pudełek!I do dzisiaj brak pomyslu na nie. Już wiem czym się teraz zajmę :)
    komorzyckaanna@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekały na właściwy moment i oto nadszedł ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  13. Swietna pomoc. Jesli mozna poproszę koziki@interia.pl

    OdpowiedzUsuń
  14. Genialny pomysł prosimy o pomoc martakur27@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Wszystkie pomysły rewelacyjne. Jestem zachwycona. Dopiero zaczynam przygodę z terapią, więc proszę o pomoc.
    p.loszak@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  16. Świetny pomysł:) Chętnie wykorzystam w pracy z moimi podopiecznymi. Poproszę jjagiella@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam
    Jesteś kopalnią świetnych pomysłów.
    Dzięki, że jesteś.
    Pozdrawiam i czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miód na moje terapeutyczne serce. Bardzo dziękuję ;-)

      Usuń
  18. Świetne. Podziwiam Cię za to że znajdujesz na to wszystko czas. Ja też jestem mamą 3-latka, pedagogiem w poradni i logopedą/surdologopedą na własnej działalności gospodarczej :) Gdy wracam do domu mam ochotę zasnąć obok syna :) A na wykonanie pomysłów na pomoce brakuje mi już siły :( Trochę smutne bo uwielbiam to co robię :) Przydałoby się wydłużenie doby o chociaż kilka godzin :) Jeśli mogę prosić o udostępnienie tej i wcześniejszej pomocy opartej na zabawie pudełkami od zapałek (mam na myśli zwierzęta i ich domy) to poproszę: ajla20@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jest łatwo znaleźć czas... ale znajduję ;-) Zajrzyj do poczty ;-)

      Usuń
  19. Super, ciekawy pomysł na "zabawę" z samogłoskami. Poproszę anet71@interia.eu

    OdpowiedzUsuń
  20. Właśnie odkryłam Pani blog i jestem zachwycona pomysłami. Prowadzę terapię pedagogiczną w poradni oraz w przedszkolu i ciągle poszukuję nowych ciekawych pomysłów na pomoce. Jeżeli mogę to bardzo proszę o udostępnienie pomocy z pudełkami po zapałkach i samogłoskami. Dziękuję millena1974@onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  21. i kolejny fantastyczny pomysł! Bardzo poproszę, chętnie wykorzystam z moimi dzieciaczkami mona.domanska@gmail.com dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Świetne, jak zwykle :)na pewno wykorzystam. malgorzata.smietana@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  23. Świetne:)poproszę karolinatomaszewska@interia.eu

    OdpowiedzUsuń
  24. Ja też lubię pudełka po zapałkach. Można też zdublować obrazki i zagrać w memo słuchowe. Parę stanowią obrazki zaczynające się tą samą samogłoską. Super pomoc!
    Czg mogę prosić o materiał?
    m.m.pawlowska@wp.pl

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje słowa ;-) Są inspiracją do mojej dalszej pracy ;-)