Często trafiają do mnie takie dzieci,
którym głoska [sz]
(mimo w miarę sprawnej motoryki)
(mimo w miarę sprawnej motoryki)
nie wychodzi.
Niby wszystko jest tak, jak powinno:
- język wyćwiczony,
- wargi sprawne,
- miejsce artykulacji uświadomione,
- oddech prawidłowym torem,
a głoski [sz] - nie ma.
Jakiś substytut tylko.
Sięgam wtedy po głoskę [cz].
Po prostu.
Ustawiam głoskę [cz].
Jest łatwiejsza w artykulacji, bo krótsza czasowo:
zwarcie języka z wałkiem dziąsłowym
i krótka realizacja.
i krótka realizacja.
Jak nam się ładnie utrwali głoska [cz]
to głoska [sz] jest automatycznie ustawiona,
to głoska [sz] jest automatycznie ustawiona,
wszak wystarczy tylko wydłużyć czas realizacji głoski [cz].
Pomocy na rynku jest sporo, ale ja lubię swoje ;-)
Mam przygotowane karty to wysłuchiwania miejsca głoski [cz]
i przypinania klamerką.
Początkowo pracuję tylko na kartach z głoską [cz] w nagłosie wyrazowym.
Oczywiście dołączam moje ulubione ćwiczenie słuchu fonemowego,
czyli zaznaczamy klamerką w której sylabie wyrazu słychać [cz].
Początkowo pracuję tylko na kartach z głoską [cz] w nagłosie wyrazowym.
Oczywiście dołączam moje ulubione ćwiczenie słuchu fonemowego,
czyli zaznaczamy klamerką w której sylabie wyrazu słychać [cz].
Na każdej karcie doklejam karteczkę z wyrazem.
Zadaniem dziecka jest odszukać
wyraz z ilustracji i dokleić do niego podpis.
Z karty pracy wybiera etykietkę
potrzebną do podpisania obrazka i przykleja ją.
W wyrazach jednosylabowych przeliczamy głoski na palcach
i wskazujemy palec oznaczany przy głosce [cz].
Karta pracy to zestaw wyrazów z głoską [cz]
w różnym miejscu artykulacji.
Na początku wysłuchujemy,
w którym wyrazie głoska [cz] jest na początku wyrazu.
Zaznaczamy te wyrazy karteczką.
w różnym miejscu artykulacji.
Na początku wysłuchujemy,
w którym wyrazie głoska [cz] jest na początku wyrazu.
Zaznaczamy te wyrazy karteczką.
Ćwiczymy wymowę tych wyrazów.
Podpisujemy je
(lub ja je podpisuję, jeśli dziecko jeszcze nie pisze).
Analogicznie pracujemy nad innym miejscem artykulacji.
(na fotkach - wygłos wyrazowy)
Inną ciekawą zabawą/grą jest Dooble.
Bawiliśmy się już z Jędrusiem taką grą - tutaj ;-)
(można tam pobrać inne, bardzo fajne Dooble)
Dooble można wykonać samemu w generatorze.
Wymaga to sporo czasu,
ale - ma się dokładnie takie, jakie jest potrzebne ;-)
Ten zestaw wyrazów jest dla dziecka,
które opanowało już artykulację głoski [cz]
w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Moja wersja gry wygląda tak:
Rozkładam przed dzieckiem dwie karty i proszę,
by znalazło obrazek powtarzający się na obu kartach.
(powtarza się tylko jeden obrazek).
Dziecko zaznacza żetonami oba obrazki, wypowiada wyraz.
Zawsze dopytuję o zastosowanie danego przedmiotu,
albo o cechy danej postaci.
Przekładam ze stosu (z prawej strony) kartę - na lewy stosik.
Wspólnie szukamy obrazka, który się powtarza.
Oznaczamy, wypowiadamy, pozakładamy kolejną kartę.
W ten sposób przekładamy 31 kart/krążków.
Prezentowany materiał to jedynie część
jednostki terapeutycznej.
Wybrane ćwiczenie można rozbudować
i zrobić z niego pełną jednostkę.
Mój wpis nie jest gotowym scenariuszem zajęć.
Ma służyć inspiracji do własnej pracy ;-)
jednostki terapeutycznej.
Wybrane ćwiczenie można rozbudować
i zrobić z niego pełną jednostkę.
Mój wpis nie jest gotowym scenariuszem zajęć.
Ma służyć inspiracji do własnej pracy ;-)
Jeśli masz ochotę na taką prostą pomoc
- napisz mi o tym w komentarzu i zostaw swój adres e-mail.
PS. Ilustracje użyte do kart i Dobble
zaczerpnięte z przestworzy Internetu.
Nie posiadały oznaczeń licencyjnych.
PS. Ilustracje użyte do kart i Dobble
zaczerpnięte z przestworzy Internetu.
Nie posiadały oznaczeń licencyjnych.
regularnie obserwuje Pani pomoce i czesto są inspirancją do naszych domowych zabaw. Kartami dobble jestem zachwycona. Jeżeli podzieliłaby się Pani wskazówkami jak je zrobić, byłabym wdzięczna :) martaputerla@gmail.com
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty - opisałam korzystanie z Generatora Dooble ;-)
UsuńJa też poproszę. Jak zawsze coś fajnego. zozol114@wp.pl
UsuńPani Adrianno,
OdpowiedzUsuńchętnie skorzystam z Pani pomocy; dziećmi mają swoje sukcesy dzięki nim. I sporo zabawy...Jak pisał klasyk: bawiąc, uczyć! I oczywiście ma Pani mój głos! Trzymam kciuki! beata.gigiel@wp.pl
Bardzo dziękuję za miłe słowa i głos. Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńKocham te Pani różności i staram się niektóre wykorzystywać.Dziś korzystałam np.z pudełek po zapałkach i ich mieszkańcach(ja jeszcze dodałam zwyczaje żywieniowe zwierząt).Miło by było mieć i te.
OdpowiedzUsuńrene8@vp.pl
Miło mi ;-) Bardzo mnie cieszy, że moja praca komuś naprawdę służy ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńTeż kocham te pomoce. Czapeczki wydziergalam dziękuję za pomysł. Poprosze o pomoc z gloską cz koziki@interia
OdpowiedzUsuńOd pewnego czasu jestem stałą obserwatorka Pani bloga jestem nim zachwycona tak jak dziewczynki kiedy się bawimy jeśli można to poproszę również ta pomoc :)wioleta.ossowska@wp.pl Dziekuję
OdpowiedzUsuńBardzo mi miło ;-) Materiały wysłane ;-)
UsuńBardzo fajny blog super pomysły jeśli można poproszę o pomoc monikaa5_28@o2.pl
OdpowiedzUsuńDziękuję ;-) Materiał powinien być już w poczcie ;-)
UsuńWitam. Świetne pomoce. Czy też mogłabym prosić o przesłanie: asiaooo1@gazeta.pl
OdpowiedzUsuńMożna prosić o link do generatora dobble? Chętnie sama coś bym stworzyła.
Dziękuję. Proszę zajrzeć do poczty - w materiałach jest też link do generatora Dooble ;-)
UsuńWszystkie pomoce CUDNE!!!! Jako "raczkujący" logopeda będę wdzięczna za wszystkie pomoce, w tym grę dobble, jakie zechciałabyś mi przesłać. Dziękuję....
OdpowiedzUsuńkacha224@wp.pl
Dziękuję ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńBardzo dziękuję za inspirację i pomoc przy tworzeniu własnego Dobble, które świetnie się sprawdziło podczas zajęć z dziecmi :) Serdecznie pozdrawiam
OdpowiedzUsuńMiód na moje terapeutyczne serce. Bardzo dziękuję ;-)
UsuńWarto zaczynać terapię od głoski č. Podobnie jest z głoską t jako punkt wyjścia do przedniojęzykowo-dziąsłowych szczegölnie przy rozszczepach.
OdpowiedzUsuńDziękuję za potwierdzenie mojego wpisu. Mam doświadczenia zawodowe potwierdzające, że nie wszyscy logopedzi wiedzą. Stąd mój wpis - podpowiedź. Bardzo dziękuję ;-)
Usuńmi się bardzo podoba..poproszę..logos22@o2.pl ps. równie ciekawa spot it
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję. Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńKolejne, świetne karty. Jeśli mogę prosić: gabisia007@gmail.com
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję. Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńJasne że mam ochotę na taką prostą pomoc. Bardzo dziękuję.Edyta lgpe@wp.pl
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję. Proszę zajrzeć do poczty ;-)
Usuńma pani pasję, chetnie preglądam pani blog. Prosiłabym o przesłanie materiałów pozdrawiam
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję :-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
Usuńprosze o przesłąnie komentarz powyżej ewa_kurczyk@o2.pl
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję :-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńPani Adrianno ma Pani bardzo ciekawe pomysły! Żałuję, że tak późno trafiłam na Pani blog. Również poproszę o przesłanie materiałów : ika-weronika@wp.pl. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję :-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
Usuńświetna pomoc! na pewno się przyda - poproszę :) marta.wisniewska1@onet.eu
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję :-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńPani Adrianno juz kolejny raz inspiruę się Pani pomocami i wskazówkami. Pomoce przedstawione w tym poscie na pewno mi się przydadzą, poproszę o maila marut.ewa@gmail.com Pzdrawiam serdecznie :)
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję :-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńŚwietne pomoce :) Jeśli można, to poproszę kam-ceg@wp.pl
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję. Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńBaardzo proszę też dla mnie:)
OdpowiedzUsuńadamka2@o2.pl
Pozdrawiam serdecznie i zachwycam się dalej:)
Bardzo dziękuję. Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńWitam czy mogłabym prosić o ten materiał jest superowy monikaa5_28@o2.pl Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję. Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńJeśli można, to ja też poproszę iwonka83_24@poczta.onet.pl
OdpowiedzUsuńBardzo proszę o ten materiał :) klinikajezyka@wp.pl
OdpowiedzUsuńDziękuję :)!
Bardzo dziękuję. Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńPani Adrianno czy mogę prosić o te pomoce?izad3@gazeta.pl .Z góry dziękuję
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję. Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńBardzo fajne. Jeśli można chętnie skorzystam. Pozdrawiam annastachowiak@poczta.onet.pl
OdpowiedzUsuńDziękuję ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńBardzo fajne. Jeśli można chętnie skorzystam. Pozdrawiam annastachowiak@poczta.onet.pl
OdpowiedzUsuńDziękuję ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńTeż chętnie skorzystam:) homcia10@wp.pl
OdpowiedzUsuńDziękuję ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńWitam. Właśnie znalazłam Pani blog i jestem nim zachwycona, pomoce są rewelacyjne, obecnie pracuję z dziewczynką gdzie "sz" z oporami więc zaczęliśmy pracować nad głoską "cz" i idzie lepiej więc te pomoce są jak dla mnie. Więc jeśli można: zajmara@wp.pl
OdpowiedzUsuńDziękuję ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
Usuńbardzo by mi się przydały takie pomoce, jestem pod wrażeniem Pani kreatywności mona.domanska@gmail.com dziękuję :)
OdpowiedzUsuńDziękuję ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńCiekawe materiały do pracy nad głoską CZ. Chętnie skorzystam z Pani pomysłów. Zostawiam ślad: AnnaLesko@interia.pl
OdpowiedzUsuńDziękuję ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńJak zawsze super pomoce i jasne,czytelne wskazówki jak je wykorzystywać w pracy z dziećmi.Z pewnością będę do Pani regularnie zaglądać. Pozdrawiam! u.szalast@interia.pl
OdpowiedzUsuńDziękuję ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńJestem zachwycona Pani pomysłami! malgorzata.smietana@gmail.com
OdpowiedzUsuńDziękuję ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńWitam. Bardzo spodobały mi się Pani pomoce. Często zaczynam od głoski cz, chętnie skorzystam z pomocy marcinkiewicza@wp.pl
OdpowiedzUsuńDziękuję ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńDzień dobry. Dopiero przeczytałam o Pani pomocach. Chętnie skorzystam. justynastrzelczyk@tlen.pl
OdpowiedzUsuńDziękuję ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńJa też bardzo bym prosila swietne te pani pomysly asiontko7@wp.pl z góry pieknie dziękuję
OdpowiedzUsuńDziękuję ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńDzień dobry :) pomoc cudowna! Czy mogłabym prosić o wysłanie na maila? a.bubnicka@gmail.com
OdpowiedzUsuńPozdrawiam serdecznie i życzę mnóstwa ciekawych pomysłów :)
Dziękuję ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńDzień dobry, dziś trafiłam na Pani bloga. Jeśli znajdzie Pani chwilę, będzie mi miło skorzystać z Pani pomocy, gdyż akurat ćwiczę z dzieckiem głoski szumiące, a urozmaicania nigdy dość. klis.wiola@o2.pl
OdpowiedzUsuńDziękuję i pozdrawiam.
Dziękuję ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńSuperpomoce, proste i na pewno skuteczne. Bardzo proszę o mailowe wsparcie na adres: kaka696@wp.pl. Dziękuję i życzę kolejnych pomysłów, pozdrawiam! :)
OdpowiedzUsuńDziękuję ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńWitam, szanowna Pani dziś odkryłam Pani bloga. Cudowne rzeczy Pani tworzy! Jeśli będzie Pani miała czas proszę o pomoce do głoski cz na adres jola.szumny@gmail.com serdecznie dziękuję!
OdpowiedzUsuńDziękuję ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńWitam jestem pierwszy raz na pani blogu i jestem zachwycona pani pomysłowością pomoce są cudowne jeżeli mogłaby pani przesłać na adres:galda@interia.pl bardzo dziękuję i pozdrawiam
OdpowiedzUsuńDziękuję ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńBardzo ni się podoba ten pomysł. mage_20@tlen.pl
OdpowiedzUsuńPozdrawiam
Dziękuję ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńJestem fanką Pani pomysłów:):) agus36@vp.pl
OdpowiedzUsuńDziękuję ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńBardzo lubię Pani pomysły. Bardzo proszę o materiał na ewajaninajackowska@gmail.com
OdpowiedzUsuńDziękuję ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńBardzo fajna pomoc :) chętnie skorzystam. Poproszę o materiały na dagmarapcj@gmail.com
OdpowiedzUsuńDziękuję ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)
UsuńSuper pomoc. Właśnie ćwiczymy z synem sz i jakoś opornie idzie więc może jednak zacząć od cz :) Chętnie skorzystam z powyższych pomocy. Proszę o przesłanie ba maila marthap.1@interia.pl
OdpowiedzUsuń