wtorek, 23 lutego 2016

Opornie z głoską [sz]? - zacznij od głoski [cz].


Często trafiają do mnie takie dzieci, 
którym głoska [sz]
(mimo w miarę sprawnej motoryki)
nie wychodzi.

Niby wszystko jest tak, jak powinno:
- język wyćwiczony,
- wargi sprawne,
- miejsce artykulacji uświadomione,
- oddech prawidłowym torem,
a głoski [sz] - nie ma.

Jakiś substytut tylko.

Sięgam wtedy po głoskę [cz].
Po prostu.
Ustawiam głoskę [cz].
Jest łatwiejsza w artykulacji, bo krótsza czasowo:
zwarcie języka z wałkiem dziąsłowym
 i krótka realizacja.

Jak nam się ładnie utrwali głoska [cz]
to głoska [sz] jest automatycznie ustawiona,
wszak wystarczy tylko wydłużyć czas realizacji głoski [cz].

Pomocy na rynku jest sporo, ale ja lubię swoje ;-)

Mam przygotowane karty to wysłuchiwania miejsca głoski [cz]
i przypinania klamerką.

Początkowo pracuję tylko na kartach z głoską [cz] w nagłosie wyrazowym.
Oczywiście dołączam moje ulubione ćwiczenie słuchu fonemowego,
czyli zaznaczamy klamerką w której sylabie wyrazu słychać [cz].




Na każdej karcie doklejam karteczkę z wyrazem.
Zadaniem dziecka jest odszukać 
wyraz z ilustracji i dokleić do niego podpis.
Z karty pracy wybiera etykietkę 
potrzebną do podpisania obrazka  i przykleja ją.



W wyrazach jednosylabowych przeliczamy głoski na palcach
i wskazujemy palec oznaczany przy głosce [cz].

Karta pracy to zestaw wyrazów z głoską [cz]
w różnym miejscu artykulacji.

Na początku wysłuchujemy,
w którym wyrazie głoska [cz] jest na początku wyrazu.
Zaznaczamy te wyrazy karteczką.


Ćwiczymy wymowę tych wyrazów. 
Podpisujemy je
 (lub ja je podpisuję, jeśli dziecko jeszcze nie pisze).


Analogicznie pracujemy nad innym miejscem artykulacji.
(na fotkach - wygłos wyrazowy)

 


To materiał do ćwiczeń w domu.



Inną ciekawą zabawą/grą jest Dooble.

Bawiliśmy się już z Jędrusiem taką grą - tutaj ;-)
(można tam pobrać inne, bardzo fajne Dooble)

Dooble można wykonać samemu w generatorze.
Wymaga to sporo czasu,
ale  - ma się dokładnie takie, jakie jest potrzebne ;-)

Ten zestaw wyrazów jest dla dziecka,
 które opanowało już artykulację głoski [cz]
 w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Moja wersja gry wygląda tak:

Rozkładam przed dzieckiem dwie karty i proszę,
by znalazło obrazek powtarzający się na obu kartach.
(powtarza się tylko jeden obrazek).


Dziecko zaznacza żetonami oba obrazki, wypowiada wyraz.

Zawsze dopytuję o zastosowanie danego przedmiotu, 
albo o cechy danej postaci.


Przekładam ze stosu (z prawej strony) kartę  - na lewy stosik.

Wspólnie szukamy obrazka, który się powtarza.


Oznaczamy, wypowiadamy, pozakładamy kolejną kartę.


W ten sposób przekładamy 31 kart/krążków.



Prezentowany materiał to jedynie część
 jednostki terapeutycznej.
Wybrane ćwiczenie można rozbudować 
i zrobić z niego pełną jednostkę.

Mój wpis nie jest gotowym scenariuszem zajęć.
Ma służyć inspiracji do własnej pracy ;-)


Jeśli masz ochotę na taką prostą pomoc
- napisz mi o tym w komentarzu i zostaw swój adres e-mail.


PS. Ilustracje użyte do kart i Dobble 
zaczerpnięte z przestworzy Internetu.
Nie posiadały oznaczeń licencyjnych.

59 komentarzy:

  1. regularnie obserwuje Pani pomoce i czesto są inspirancją do naszych domowych zabaw. Kartami dobble jestem zachwycona. Jeżeli podzieliłaby się Pani wskazówkami jak je zrobić, byłabym wdzięczna :) martaputerla@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty - opisałam korzystanie z Generatora Dooble ;-)

      Usuń
    2. Ja też poproszę. Jak zawsze coś fajnego. zozol114@wp.pl

      Usuń
  2. Pani Adrianno,
    chętnie skorzystam z Pani pomocy; dziećmi mają swoje sukcesy dzięki nim. I sporo zabawy...Jak pisał klasyk: bawiąc, uczyć! I oczywiście ma Pani mój głos! Trzymam kciuki! beata.gigiel@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłe słowa i głos. Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  3. Kocham te Pani różności i staram się niektóre wykorzystywać.Dziś korzystałam np.z pudełek po zapałkach i ich mieszkańcach(ja jeszcze dodałam zwyczaje żywieniowe zwierząt).Miło by było mieć i te.
    rene8@vp.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi ;-) Bardzo mnie cieszy, że moja praca komuś naprawdę służy ;-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  4. Też kocham te pomoce. Czapeczki wydziergalam dziękuję za pomysł. Poprosze o pomoc z gloską cz koziki@interia

    OdpowiedzUsuń
  5. Od pewnego czasu jestem stałą obserwatorka Pani bloga jestem nim zachwycona tak jak dziewczynki kiedy się bawimy jeśli można to poproszę również ta pomoc :)wioleta.ossowska@wp.pl Dziekuję

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo fajny blog super pomysły jeśli można poproszę o pomoc monikaa5_28@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ;-) Materiał powinien być już w poczcie ;-)

      Usuń
  7. Witam. Świetne pomoce. Czy też mogłabym prosić o przesłanie: asiaooo1@gazeta.pl

    Można prosić o link do generatora dobble? Chętnie sama coś bym stworzyła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Proszę zajrzeć do poczty - w materiałach jest też link do generatora Dooble ;-)

      Usuń
  8. Wszystkie pomoce CUDNE!!!! Jako "raczkujący" logopeda będę wdzięczna za wszystkie pomoce, w tym grę dobble, jakie zechciałabyś mi przesłać. Dziękuję....
    kacha224@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo dziękuję za inspirację i pomoc przy tworzeniu własnego Dobble, które świetnie się sprawdziło podczas zajęć z dziecmi :) Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miód na moje terapeutyczne serce. Bardzo dziękuję ;-)

      Usuń
  10. Warto zaczynać terapię od głoski č. Podobnie jest z głoską t jako punkt wyjścia do przedniojęzykowo-dziąsłowych szczegölnie przy rozszczepach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za potwierdzenie mojego wpisu. Mam doświadczenia zawodowe potwierdzające, że nie wszyscy logopedzi wiedzą. Stąd mój wpis - podpowiedź. Bardzo dziękuję ;-)

      Usuń
  11. mi się bardzo podoba..poproszę..logos22@o2.pl ps. równie ciekawa spot it

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję. Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  12. Kolejne, świetne karty. Jeśli mogę prosić: gabisia007@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję. Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  13. Jasne że mam ochotę na taką prostą pomoc. Bardzo dziękuję.Edyta lgpe@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję. Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  14. ma pani pasję, chetnie preglądam pani blog. Prosiłabym o przesłanie materiałów pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję :-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  15. prosze o przesłąnie komentarz powyżej ewa_kurczyk@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję :-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  16. Pani Adrianno ma Pani bardzo ciekawe pomysły! Żałuję, że tak późno trafiłam na Pani blog. Również poproszę o przesłanie materiałów : ika-weronika@wp.pl. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję :-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  17. świetna pomoc! na pewno się przyda - poproszę :) marta.wisniewska1@onet.eu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję :-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  18. Pani Adrianno juz kolejny raz inspiruę się Pani pomocami i wskazówkami. Pomoce przedstawione w tym poscie na pewno mi się przydadzą, poproszę o maila marut.ewa@gmail.com Pzdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję :-) Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  19. Świetne pomoce :) Jeśli można, to poproszę kam-ceg@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję. Proszę zajrzeć do poczty ;-)

      Usuń
  20. Baardzo proszę też dla mnie:)
    adamka2@o2.pl
    Pozdrawiam serdecznie i zachwycam się dalej:)

    OdpowiedzUsuń
  21. Witam czy mogłabym prosić o ten materiał jest superowy monikaa5_28@o2.pl Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  22. Jeśli można, to ja też poproszę iwonka83_24@poczta.onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo proszę o ten materiał :) klinikajezyka@wp.pl
    Dziękuję :)!

    OdpowiedzUsuń
  24. Pani Adrianno czy mogę prosić o te pomoce?izad3@gazeta.pl .Z góry dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  25. Bardzo fajne. Jeśli można chętnie skorzystam. Pozdrawiam annastachowiak@poczta.onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo fajne. Jeśli można chętnie skorzystam. Pozdrawiam annastachowiak@poczta.onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  27. Też chętnie skorzystam:) homcia10@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  28. Witam. Właśnie znalazłam Pani blog i jestem nim zachwycona, pomoce są rewelacyjne, obecnie pracuję z dziewczynką gdzie "sz" z oporami więc zaczęliśmy pracować nad głoską "cz" i idzie lepiej więc te pomoce są jak dla mnie. Więc jeśli można: zajmara@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  29. bardzo by mi się przydały takie pomoce, jestem pod wrażeniem Pani kreatywności mona.domanska@gmail.com dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Logopasjonatka od A do Z5 lutego 2017 17:06

    Ciekawe materiały do pracy nad głoską CZ. Chętnie skorzystam z Pani pomysłów. Zostawiam ślad: AnnaLesko@interia.pl

    OdpowiedzUsuń
  31. Jak zawsze super pomoce i jasne,czytelne wskazówki jak je wykorzystywać w pracy z dziećmi.Z pewnością będę do Pani regularnie zaglądać. Pozdrawiam! u.szalast@interia.pl

    OdpowiedzUsuń
  32. Jestem zachwycona Pani pomysłami! malgorzata.smietana@gmail.com

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje słowa ;-) Są inspiracją do mojej dalszej pracy ;-)